Geschreven met input van Bikester.
Voor de automarkt is 2020 een jaar om snel te vergeten. Dit millennium deed de automarkt het nooit slechter. Febiac, TRAXIO en Renta hadden het eerder al over 22 procent minder inschrijvingen. April was een dieptepunt, met maar liefst 90 procent minder inschrijvingen dan het jaar voordien. Dat had natuurlijk alles te maken met de verplichte sluiting van garages en showrooms tijdens de eerste lente-lockdown. Ook voertuigen die nog voor de lockdown waren besteld, konden toen niet meer geleverd worden. Dat kon tijdens de herfst-lockdown wel, wat de schade nog enigszins kon beperken.
Om nog lagere cijfers te vinden, moeten we al teruggaan tot 1997. In dat jaar, toen de markt nog in volle groei was, maar er ineens toch een dip werd genoteerd, was er nochtans geen virus te bespeuren. Veel had te maken met het wegvallen van de beurs voor personenwagens, maar de jaren voordien was de markt bovendien ook stevig oververhit geraakt. Eind jaren ’80 zijn de Oost-Europese communistische regimes als dominostenen beginnen te vallen en in de eerste helft van de jaren ’90 boomde de export naar Oost-Europa. Vooral de vraag naar tweedehandsauto’s steeg toen sterk, waardoor Belgen massaal hun wagen verkochten en inruilden voor een nieuw exemplaar. In 1997 volgde uiteindelijk een beperkte correctie. Het totale aantal wagens in België bleef toen wel stijgen, wat in 2020 niet het geval was. Het was zelfs de eerste daling van het aantal wagens in België sinds de Tweede Wereldoorlog.
Schade voor tweedehandsmarkt blijft beperkt
Ook verhuurbedrijven hebben de impact van de coronacrisis goed gemerkt. Daar heeft het stilvallen van het culturele leven en toerisme alles mee te maken. Opvallend is echter de veel beperktere terugval voor de tweedehandsmarkt. Daar is een daling van ‘maar’ zes procent te noteren. Dat heeft te maken met een stijging van het aantal tweedehandswagens en dalende prijzen omdat bedrijven hun wagenpark afbouwden, maar natuurlijk ook met de economisch onzekere tijden die altijd gunstig zijn voor de tweedehandsmarkt.
Stijging verkoop fietsen en gemotoriseerde tweewielen
Voor de grote winnaars moeten we vooral kijken naar de markt van (gemotoriseerde) tweewielers zoals fietsen, scooters en motors. Die markt kende in april nog een terugval van maar liefst 70 procent, eveneens ten gevolge van de sluiting van showrooms en winkels, maar afgelopen zomer volgde een sterke inhaalbeweging. Uiteindelijk sluit de sector 2020 af met een groei van ongeveer één procent. In deze tijden kan dat een succes worden genoemd.
Volgens Febiac heeft het wegvallen van zomervakanties en het vrijkomen van extra budget veel mensen ertoe aangezet om hun droom, de aanschaf van een motor, te realiseren. Daarnaast kozen mensen die normaal op het openbaar vervoer rekenen nu voor een eigen vervoermiddel, en dan is een (elektrische) fiets een logische keuze. Opvallend is dat de stijgende populariteit van deelfietsen weinig impact lijkt te hebben op de verkoopcijfers.
Ten slotte hebben verkopers van (elektrische) fietsen het voordeel dat zij online sterk aanwezig zijn. Zo kan men coronaveilig een fiets bestellen via websites als Bikester, waarna alles netjes aan huis wordt geleverd. Dat is voor verkopers van auto’s en motors gewoon ondenkbaar. Mensen willen een auto zien, voelen, horen en vooral eerst even uitproberen. En dat was in 2020 niet altijd even eenvoudig.