Het videoplatform van het Chinese ByteDance was populairder dan Google dit jaar. Wat betekent dit voor het internet?
TikTok heeft Google dit jaar onttroond als populairste internetdomein. Dat staat te lezen in het 2021 year in Review-verslag van Cloudflare over de meest bezochte websites van het jaar.
In 2020 stond het Chinese videoplatform nog op de zevende plaats en zat Google stevig in het zadel op de eerste plaats. Dit jaar staat TikTok echter helemaal aan de top, gevolgd door respectievelijk Google.com, Facebook.com, Microsoft.com en Apple.com. De enorme opkomst van TikTok vergeleken met vorig jaar is echter deels vertekend door het feit dat de gegevens van de Cloudflare Radar maar enkele maanden hebben bijgehouden in 2020.
Minder tekst, meer audiovisueel materiaal
Google is zich bewust van de dominantie van TikTok. De zoekrobotgigant is op zoek naar manieren om steeds meer audiovisuele content aan te leveren voor gebruikers. Het internet is in het algemeen bezig met een verschuiving van inhoud die je kan lezen, naar content die mensen kunnen zien of horen, merkt techsite Protocol op.
Fenomenen zoals Instagram, TikTok, maar ook de wedergeboorte van long formats zoals de podcast zijn daar onder andere verantwoordelijk voor.
TikTok en factchecken
De populariteit van TikTok leidt echter tot een nieuw probleem. Enorm veel mensen vertrouwen de informatie die ze op TikTok zien zonder na te gaan of die ook klopt. Google geldt al jaren als het startpunt om informatie te controleren en heeft dan ook veel aanpassingen gedaan om te zorgen dat “betrouwbare” informatie makkelijk te vinden is.
TikTok wil er nu ook voor zorgen dat mensen geen misleidende inhoud overnemen. Er zijn al banners toegevoegd aan ongeverifieerde TikTok-accounts en -videos. Het platform is ook al overgegaan op het factchecken van inhoud die gerapporteerd werd door gebruikers. Of een onafhankelijke factcheck door een gigantische Chinese techspeler eigenlijk wel te vertrouwen valt, is dan weer een volgend debat.
(am)