Elon Musk kondigde in november de komst aan van een ‘gigafabriek’ van Tesla in Duitsland. Het is de bedoeling dat de fabriek in Grünheide komt, ten zuidoosten van Berlijn. Volgens Musk zijn plannen moet de fabriek in 2021 gebruiksklaar zijn, maar niet alles loopt van een leien dakje.
Er zijn ondertussen al drie ‘gigafabrieken’ van Tesla. Twee daarvan zijn in de Verenigde Staten (Nevada en New York) en de andere is in China (Shanghai). De vierde komt waarschijnlijk in Grünheide, een plaats waar BMW bijna twintig jaar geleden ook een fabriek wou bouwen.
Maar er kan nog altijd veel mislopen. Musk heeft nog geen toestemming om zijn fabriek daar te bouwen, maar bereidt het terrein op eigen risico voor. Het gaat om een stuk grond van 300 hectare en op dit groot domein bevinden zich veel dieren, bomen en planten. Veel mensen vrezen voor de fauna en flora, maar ook voor de watervoorzieningen. Musk reageerde op deze angsten.
Bomenkap
Voor het bouwen van zijn gigantische fabriek moet Musk een grote hoeveelheid bomen kappen. Bijna 92 hectare bos moet eraan geloven. Ondanks de beloftes die hij maakte – zo wil hij voor elke boom die gekapt wordt, drie nieuwe bomen plaatsen – is er toch heel wat kritiek. Maar op 13 februari mocht de bomenkap dan toch van start gaan, met toestemming van de dienst milieubeheer van Duitsland. Tot en met zondag hebben houthakkers aan een waanzinnig tempo bomen geveld.
Dit tempo is ook noodzakelijk voor de planning. Momenteel is er al een oppervlak van 150 voetbalvelden tegen de grond gegaan. Als het bos tegen half maart niet volledig weg is, dan kan de bouw zes tot negen maanden vertraagd worden. Dat heeft te maken met het komende broedseizoen van de dieren.
Grüne Liga Brandenburg
Er zijn al verschillende milieu-activisten en milieubewegingen naar de rechter gestapt. Dat was tot zondag zonder succes. Reuters meldt dat De Grüne Liga Brandenburg in hoger beroep ging en ijverde voor een stop van de bomenkap. De rechtbank zegt in een verklaring dat er meteen moet gestopt worden omdat de kap al binnen drie dagen klaar ging zijn. Anders ging het verwijderen al gebeurd zijn, zonder dat rechters een oordeel konden vellen over de klacht van de Grüne Liga Brandenburg.
De fabriek moet in juli 2021 de deuren openen. Jaarlijks wil men 500.000 elektrische wagen produceren en ondertussen 12.000 mensen tewerkstellen. Naast elektrische wagens zullen er ook aandrijflijnen en batterijen geproduceerd worden. Op 18 maart is er een hoorzitting waarbij de bezwaren worden besproken.