Op deze stakingsdag bereikt ons ook nog wat goed nieuws van het NMBS-front. Minister voor Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) gaat de spoorwegmaatschappij namelijk dwingen om de data van de dienstregeling vrij te geven. Daarmee kunnen ontwikkelaars aan de slag om een beter alternatief voor de NMBS-app te bouwen, nu RailTime werd afgevoerd.
Eerder deze week werd de populaire smartphoneapplicatie RailTime afgevoerd door de NMBS, omdat de spoorwegmaatschappij de eigen app wil promoten. Maar heel wat treinreizigers zijn daar niet zo blij mee, omdat ze vinden dat die officiële app onder meer traag werkt en absoluut niet gebruiksvriendelijk is.
In tegenstelling tot veel andere landen, mogen externe ontwikkelaars de benodigde data niet gebruiken om een eigen applicatie te ontwikkelen. Het is ook een van de redenen waarom je in software zoals Google Maps geen Belgische treininformatie kan vinden. Als je een trip door België plant, dan krijg je bij de optie ‘openbaar vervoer’ enkel routes met bussen, trams en metro’s van De Lijn, TEC en de MIVB.
Samen met Staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging Theo Francken (N-VA) werkt De Croo aan een wetsvoorstel dat de NMBS en alle andere overheidsdiensten zal verplichten om hun data vrij te geven, tenzij er wettelijke redenen zijn om dit niet doen. Daaronder vallen bijvoorbeeld privacy en veiligheid, maar alleszins niet de dienstregeling van de NMBS. “Met deze federale strategie willen de Minister en Staatssecretaris niet alleen meer overheidsdata ter beschikking stellen om de transparantie te verhogen, maar ook de kwaliteit van deze data en het gebruiksgemak voor bedrijven en burgers te verbeteren”, luidt het.
Dienstregeling #NMBS moet beschikbaar worden als open data http://t.co/KXcDlGvyUq #digitalbelgium #opendata pic.twitter.com/mwIM4y9sk3
— Alexander De Croo (@alexanderdecroo) April 22, 2015
Digitale Champions League
De Croo heeft al eerder zijn ambitie uitgesproken om België naar de technologische top te brengen, onder meer door het makkelijker te maken voor startups, en de overheidsinstanties te digitaliseren. België heeft echter nog een pak werk voor de boeg, dat blijkt ook nog eens uit de 16de plaats op 28 EU-lidstaten wat open data betreft.
Dat ‘open data’-principe kan bovendien ook tot heel wat economische voordelen leiden. Volgens de Europese Commissie kunnen die voordelen voor heel Europa oplopen tot 40 miljard euro per jaar. Agoria, de federatie van de bedrijven van de Belgische technologische industrie, schat dat cijfer specifiek voor ons land op een 900 miljoen euro.
#digitalbelgium : open data de regel voor federale overheid en #NMBS. Betere klantenervaring & stimuleert innovatie. Wetsontwerp tegen zomer
— Digital Belgium (@digitalagendaBE) April 22, 2015
TY @alexanderdecroo! After 5 years of struggling, a law will force @NMBS to open up their data! https://t.co/aOKfRpnHCb #opentransport
— iRail (@iRail) April 22, 2015