De nieuwe sp.a-voorzitter John Crombez trekt meteen hard van leer tegen de bedrijfswagens. In een interview met De Morgen zegt hij dit taboe te willen doorbreken en gewoon durven zeggen dat het een slecht systeem is. De cijfers lijken hem te steunen, want momenteel zijn meer dan de helft van de auto’s op de Belgische wegen bedrijfswagens. En het zijn quasi allemaal diesels, waardoor ons land het hoogste aantal dieselmotoren per inwoner heeft, ter wereld dan nog.
De bedrijfswagens zijn al jaren een heikel thema in België. Bart De Wever (N-VA) stelde binnen de discussie over de tax shift dat niet aan de bedrijfswagens mag worden geraakt. Dat zou wel het geval zijn als sp.a rond de tafel zat, stelt John Crombez in De Morgen. “Wij moeten – zonder handrem aan – de mensen durven zeggen dat dat een slecht systeem is, en dat we daar op iets langere termijn allemaal slechter van worden”, zegt Crombez.
Explosie van bedrijfswagens
De statistieken van de bedrijfswagens in België spreken boekdelen. Sinds 2000 is het aantal bedrijfswagens zodanig toegenomen dat er nu minder privévoertuigen op de baan rijden. Ofwel: sta je ’s morgens in de file, dan zal je meer bedrijfswagens rond je zien staan dan auto’s die mensen zelf hebben gekocht.
Hoogste aantal dieselwagens
Daar komt nog eens bij dat het bijna allemaal dieselwagens zijn, omdat er nu eenmaal een gunstig fiscaal regime voor dat soort auto’s bestaat. En dat ze minder belast worden, zie je meteen in de grafiek hieronder. Sinds 2000 is het aantal dieselwagens in ons land met 80 procent toegenomen. België is daarmee het land met het grootste aantal dieselmotoren per inwoner ter wereld.
Dieselwagens zijn bovendien zeker niet minder vervuilend. “Als je dieselwagens een realistisch parcours laat afleggen blijken ze een stuk slechter voor de luchtkwaliteit dan benzinewagens,” zegt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu.
Lange files
Nog een bijkomend probleem van bedrijfswagens zijn de lange files, waarin België volgens statistieken ook een vaste topper is. Brussel stond ook dit jaar weer in de top 10 van de Europese steden met de meeste files:
Het Vlaams Verkeerscentrum berekende onlangs dat het aantal ochtendfiles vorig jaar voor het eerst in een decennium eens niet was toegenomen, maar de avondfiles lopen de spuigaten uit. Kijk maar eens hoe de files jaar na jaar blijven toenemen:
Aantal bedrijfswagens weer toegenomen
Het was de regering Di Rupo die een minder gunstig belastingsysteem voor bedrijfswagens invoerde, maar daar is nog geen effect van te merken. Vorige week meldde het adviesbureau Hay Group in De Tijd dat het aantal bedrijfswagens in ons land de voorbije vijf jaar weer met 16 procent is toegenomen. Het blijft fiscaal gewoon te aantrekkelijk voor werkgevers om een bedrijfswagen aan te bieden in de plaats van meer loon. Het blijkt ook nog steeds het perfecte middel in onderhandelingen om aantrekkelijke profielen over de streep te trekken.
Liefst 50 procent van hoogopgeleide starters zou meteen een bedrijfswagen krijgen. In onze buurlanden is dat slechts 16 procent. Nieuw is wel dat bedrijven vaker voor een maandelijkse mobiliteitsvergoeding gaan. Daarmee kan je als werknemer kiezen tussen het openbaar vervoer, de fiets of de auto. En bedrijven zouden ook vaker aan het milieu denken in hun autobeleid.
25.000 handtekeningen
Crombez gelooft dus dat de argumenten overtuigend genoeg zijn om in de bedrijfswagens te snoeien. En daar staat hij niet alleen in. Politicoloog Dave Sinardet schreef enkele maanden geleden nog dat ons fiscaal systeem inzake bedrijfswagens in heel Europa geen gelijke kent. “Eén miljoen bedrijfswagens in België kosten de overheid jaarlijks 4 miljard euro, schreef hij. “Als we toch over een tax shift willen praten, wel, besteed dan de opbrengsten van die sanering van het gunstregime aan een verlaging van de sociale lasten op arbeid.”
Na dat stuk van Sinardet kwam er een online petitie, een initiatief van Bond Beter Leefmilieu, Kom Op Tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit. Zo’n 25.000 mensen hebben toen met hun handtekening laten verstaan dat er iets schort met het systeem. Vandaar misschien ook het vertrouwen bij Crombez om het taboe te doorbreken: “Wij gaan de mensen uitleggen dat een mobiliteitsbudget en een tax shift van arbeid naar vermogen veel beter zijn voor onze maatschappij. Mensen snappen dat, daar ben ik heilig van overtuigd.”
John Crombez: "Bedrijfswagen is stuk van het loon geworden, mensen moeten de keuze krijgen, het mag niet tot loonverlies lijden" #bel10
— Radio 1 (@radio1be) June 15, 2015
Bedrijfswagens afschaffen? "Het is naïef om te denken dat het fileprobleem dan is opgelost" Joost Kaesemans #BEL10 http://t.co/DYC3kExZbY
— Radio 1 (@radio1be) June 15, 2015