Disney en Nickelodeon beloven minder data van kinderen te verzamelen via apps en spelletjes

Disney, Nickelodeon-moederbedrijf Viacom en een aantal andere bedrijven zijn tot een schikking gekomen in een zaak over het verzamelen van data van kinderen via apps en spelletjes. Dat meldt de juridische nieuwswebsite Law360. De bedrijven beloven om voortaan minder gegevens van kinderen te verzamelen.

In de VS stapte Amanda Rushing naar de rechter, omdat ze het niet kunnen vond dat mobiele games van Nickelodeon en Disney de gegevens van haar kind verzamelden. Deze data werd gebruikt om gerichte advertenties te tonen aan kinderen.

In de Amerikaanse rechtspraak is deze rechtszaak een class action, vrij vertaald een groepsvordering. Zo konden andere ouders zich aansluiten bij Rushing. De ouders stelden dat de betrokken bedrijven de wet overtreden hebben, omdat ze nooit expliciet toestemming hebben gevraagd aan de ouders om de data van de kinderen te mogen verzamelen.

Wellicht ook invloed op andere apps

De betrokken mediabedrijven gingen ermee akkoord om in apps voor kinderen minder aan advertenties en dataverzameling te doen. Deze beperkingen zullen gelden voor 6 specifieke apps, maar zullen op duizenden andere apps en spellen voor kinderen een invloed kunnen hebben.

De ouders noemen de schikking een “uitstekend resultaat”. Volgens hen zorgt de schikking niet enkel voor een aantal kleine veranderingen, maar zullen ze ook een invloed hebben op een aantal “fundamentele principes”.

Daarmee doelen de ouders op strengere eisen rond de verzameling en het gebruik van gegevens van kinderen. Verder zeggen de ouders dat de uitspraak van de rechter rond deze zes apps voortaan als dwangmiddel kunnen worden gebruikt. Dat zou een invloed kunnen hebben op duizenden andere apps en spellen voor kinderen.

Van Disney en Nickelodeon kwamen er nog geen reacties op de zaak.

Meer
Lees meer...