Internationaal ondernemen, wat komt er bij kijken?

Geschreven met input van Twenty Four Webvertising

Is voor jouw onderneming de tijd gekomen om zijn afzetmarkt te vergroten? Jouw producten exporteren naar het buitenland is dan misschien een volgende stap. Toch zijn veel ondernemers angstig voor die stap. Krijg ik mijn geld wel? Is mijn internationale zakenpartner wel te vertrouwen? Enkele vragen die momenteel misschien ook door jouw hoofd spoken. Laat ons je helpen door enkele van die zorgen weg te nemen. In dit artikel geven wij jou de antwoorden waarnaar jij op zoek bent.

Afstandsverkoop

Je staat aan de vooravond van jouw kijkje over de grens. Ben je er klaar voor? Je hebt waarschijnlijk een bepaald land voor ogen waar jij jouw producten wilt gaan aanbieden. Heb je er ook al over nagedacht hoe jij jouw product over de grens wil gaan aanbieden? Bij afstandsverkoop komt meer kijken dan lokale verkoop. Onthoud dat goed. Je kan zelf op zoek gaan naar klanten en zakenpartners. Doe daarvoor wel grondig onderzoek. Je wil natuurlijk niet met een onbetrouwbare partij in zee gaan. Een goede plek om informatie te winnen over betrouwbare internationale zakenpartners is de Kamer van Koophandel.

Een andere optie voor afstandsverkoop is een samenwerking aangaan met een lokale distributeur. Op deze manier maak jij gebruik van zijn netwerk. Dat scheelt je weer een stap, maar het brengt tegelijkertijd ook een nadeel met zich mee. Je hebt daardoor namelijk minder contact met jouw klanten, en dus een beperktere kijk op je afzetmarkt. Een middenweg is het gebruik maken van een handelsagent. Die is bekend met de taal, cultuur en heeft toegang tot bepaalde afzetkanalen. Zij leveren jou gegevens over jouw klanten, maar zijn niet verantwoordelijk voor de afzet van je producten. Dat blijft dus een risico voor eigen rekening. Neem je tijd en weeg de voor- en nadelen van alle opties voor afstandsverkoop af. Kies voor de optie die het beste bij jouw onderneming past.

Exporteren naar het buitenland

Nadat je je afzetmarkt en eventuele zakenpartner hebt gevonden, moet je gaan nadenken over hoe jij jouw producten naar je toekomstige klanten gaat exporteren. Informeer eerst bij je huidige logistieke partner. Leveren zij aan het desbetreffende land? Zo ja, wat zijn de extra kosten en levertijd. Leveren zij niet aan jouw toekomstige afzetmarkt? Dan moet je op zoek naar een alternatieve mogelijkheid.

Zorg ervoor dat je kennis opdoet over de wet- en regelgeving van het land. Hoeveel exportkosten komen er bijvoorbeeld bij kijken en mag je jouw product wel naar dat land exporteren? Deze wetten en regels verschillen per land. Daarnaast is er ook nog een verschil tussen het exporteren binnen en buiten de Europese Unie. Binnen de Europese Unie gelden, naast de landelijke wet- en regelgeving, aanvullende eisen. Daarbij moet je bijvoorbeeld denk aan bepaalde kwaliteitseisen en certificaten. Voordat je je eerste buitenlandse order kunt verzenden, is het belangrijk dat je al die zaken voor jezelf in kaart brengt.

Drempelbedrag afstandsverkoop

We maken een sprong in de tijd. Je hebt de ideale afzetmarkt gevonden en hebt vervolgens besloten hoe jij jouw producten gaat leveren. Je draait een goed eerste jaar. Er worden voldoende orders geplaatst en je behaalt een mooie omzet. Het is nu echter tijd om de bijkomende belasting af te dragen. Draag je die af aan de Belgische belastingdienst of aan de belastingdienst in het land waar jij je onderneming hebt gevestigd? Dat is afhankelijk van je omzet.

Blijft je omzet onder het vastgestelde drempelbedrag? Dan draag je je belasting af aan de Belgische staat. Komt je omzet echter boven dat drempelbedrag dan moet je je belasting afdragen aan het desbetreffende land. Het drempelbedrag voor afstandsverkopen verschilt per land. Benieuwd welk bedrag dat is? Neem dan een kijkje op de site van de Belastingdienst. Lever jij accijnsgoederen? Dan betaal je daar altijd buitenlandse belasting op. Deze goederen wegen overigens niet mee voor het drempelbedrag.

Native vertaling

We hebben een aantal zaken voor je opgesomd. Je denkt misschien nu klaar te zijn voor de stap naar het buitenland, maar het belangrijkste onderdeel komt nog. Een van de meest essentiële onderdelen van het internationale ondernemen is namelijk de communicatie. Of het nu gaat om het benaderen van een lokale distributeur, een logistieke partner of een brief aan de lokale belastingdienst. De juiste communicatie is daarbij cruciaal.

Laten we de rollen omdraaien. Stel, jij wordt benaderd door een buitenlandse ondernemer voor een samenwerking. Die stuurt jou echter een e-mail gevuld met taalfouten. Dan ben je waarschijnlijk gauw geneigd om die e-mail door te verwijzen naar de prullenbak, toch? Jouw beoogde zakenpartner doet hetzelfde wanneer jij hem op de verkeerde manier benadert.

Hoe zorg jij er nu voor dat je communicatief altijd goed voor de dag komt? Schakel hiervoor de hulp in van een professioneel vertaalbureau. Zij zijn gecertificeerde vertalers en bieden jou een garantie van kwaliteit. Daarnaast maken zij gebruik van native vertalers. Native vertalers zijn gespecialiseerd in hun moedertaal. Daardoor zijn zij bijvoorbeeld bekend met de lokale cultuur, bepaalde uitdrukkingen en weten zij als geen ander wat wél en niet werkt.

Marketingvertaling

Wanneer jouw onderneming toe is aan een grotere afzetmarkt is het dus van belang dat jij, doormiddel van de juiste taal, daarop inspeelt. Oftewel, een overtuigende marketingstrategie. De juiste communicatie, in dit geval met jouw doelgroep, is ook hier weer essentieel. Het juiste taalgebruik zal het verschil maken tussen het binnenhalen en het afschrikken van een klant. Doe dat ook niet zelf. Schakel ook hier weer een native vertaler in, zodat jouw marketingvertaling klopt.

Meer
Lees meer...