Orange lanceert druktebarometer om eindejaarskoopjes in goede banen te leiden

Orange houdt je sinds dinsdag op de hoogte van de drukte op alle plekken in België zodat je zelf kan beslissen of je daar wel of niet naartoe wil gaan. Het telecombedrijf ontwikkelde samen met evenementenorganisator AcTVty de app Crowdsurfer.

We kennen het allemaal: met het eindejaar in zicht moet je snel nog een cadeau vinden voor je tante of neefje. Ook al vieren we kerst dit jaar in kleinere kring en wordt er meer online gekocht, toch zullen veel mensen nog op het laatste moment naar de winkelstraat rennen omdat ze geen tijd meer hebben om te wachten tot de postbode daar is met hun pakje.

En dat leidt tot piekmomenten. In een gewoon jaar hoogstens vervelend, maar niet erg, maar nu het coronavirus nog steeds wild om zich heen slaat, is dat problematischer. En daar wil Orange nu iets aan doen.

Realtime

De mobiele app Crowdsurfer geeft op elk moment bijna in realtime weer hoe druk het ergens is. Daarvoor logt Orange alle mobiele verbindingen op zijn netwerk en zet het die in een kaartje met kleurcodes. Rood is druk, groen is rustig. De verbindingen worden telkens genomen over een half uur en vergeleken met de maximale publieksdichtheid sinds juni.

Een kleine test leert ons wel dat de data niet altijd even duidelijk zijn. Volgens de app zou het om 21 uur in het centrum van Gent namelijk nog ontzettend druk zijn. Dat is verbazend, want er zijn geen cafés of restaurants open en de winkels zijn ook al lang dicht. Vermoedelijk gaat dat over mensen die in het centrum wonen, maar zo wordt het natuurlijk moeilijk om altijd exact te meten hoe druk het ergens is.

De app is te downloaden op zowel iOS als Android en je moet er niet per se voor op het Orange-netwerk zitten. Op dit moment dient hij alleen om de bevolkingsstromen te checken, maar op termijn zal hij ook kunnen voorspellen hoe druk het ergens gaat worden, beweert AcTVty. De app respecteert de privacyregels en haalt alleen geanonimiseerde data op.

Meer
door Redactie
Lees meer...