Japanse politie registreert meer diefstallen van batterijen; ziet verband met vrees voor coronavirus

In Japan winnen elektrische fietsen snel aan populariteit, want ze vormen een alternatief voor de overvolle treinen en bussen, die uit vrees voor de verspreiding van het coronavirus door vele burgers zoveel mogelijk worden gemeden. Dit nieuwe fenomeen heeft echter ook tot een nieuwe vorm van criminaliteit geleid. De Japanse politie krijgt immers steeds vaker klachten over de diefstal van batterijen van elektrische fietsen. Dat hebben woordvoerders van de Japanse politie tegenover de krant Nikkei Asia bevestigd.

“De diefstal van batterijen is in Japan de voorbije jaren gestaag toegenomen”, benadrukt de Nikkei Asia. “Dit jaar heeft die trend echter een duidelijke versnelling gekend.”

“In de prefectuur Osaka werden tijdens de eerste tien maanden van dit jaar 338 meldingen van batterij-diefstallen gedaan. Dat is meer dan het recordaantal van vorig jaar, toen over de volledige twaalf maanden 129 klachten werden geregistreerd.”

“In de prefectuur Tokio maakt de politie gewag van 266 feiten over de eerste tien maanden van dit jaar. Ook hier is het record van vorig jaar – met 213 diefstallen over twaalf maanden – nu al overtroffen.”

Pendelaars

“De toename van het aantal diefstallen is ongetwijfeld gelinkt aan de groeiende populariteit van elektrische fietsen”, meldt de Nikkei Asia.

“Cijfers van het Japanse ministerie van Economie maken duidelijk dat er vorig jaar in het land ongeveer 740.000 elektrische fietsen werden verkocht. Dat betekende een verdubbeling tegenover tien jaar voordien.”

“De vraag neemt alleen maar toe naarmate meer pendelaars de fiets boven het openbaar vervoer verkiezen om het risico op een blootstelling aan het coronavirus te minimaliseren.”

Het blijkt ook uiterst moeilijk om gestolen batterijen te identificeren, waardoor de buit gemakkelijk kan worden doorverkocht. Japan vereist dat fietsen worden geregistreerd om diefstal te voorkomen. Bij batterijen, die zijn ontworpen om gemakkelijk te kunnen worden verwijderd om te worden opgeladen, is dat echter niet het geval.

Veel fabrikanten voorzien hun batterijen weliswaar van serienummers, maar die worden slechts door weinig eigenaars genoteerd en opgeslagen. De stickers met de serienummers kunnen bovendien ook gemakkelijk worden verwijderd, waardoor gestolen batterijen vrijwel niet zijn te onderscheiden van legitieme producten.

Graveren

De batterijen gaan doorgaans vijf tot acht jaar mee. Voor een vervanging moet volgens de fabrikanten een bedrag tussen 230 euro en 460 euro worden betaald. Veel gestolen batterijen worden op online verkooplatformen aangeboden.

“Batterijen zitten meestal met een slot aan de fiets vast”, zeggen woordvoerders van de Japanse politie. “Veel diefstallen gebeuren wanneer de eigenaars hun fiets onbeheerd achterlaten en nalaten de sleutel te verwijderen. Maar ook zonder sleutel doen ervaren dieven er slechts enkele seconden over om de batterij weg te nemen.”

“Naarmate de elektrische fietsen aan populariteit winnen, dreigen de diefstallen van batterijen alleen nog maar te zullen toenemen”, voeren de woordvoerders van de politie aan. “Eigenaars zullen hun fietsen zoveel mogelijk binnen moeten stallen of andere oplossingen zoeken om de diefstallen te bemoeilijken.”

“Om diefstal en doorverkoop van batterijen te voorkomen, zullen we een nieuw systeem voor identificatie moeten overwegen. Onder meer zou het graveren van serienummers een alternatief kunnen zijn voor het gebruik van stickers.”

Meer
Lees meer...