Tony Chocolonely Adventskalender heeft (opzettelijk) één leeg vakje: kopers niet blij

Het was even slikken voor de mensen die in het bezit waren van een Adventskalender van chocoladebedrijf Tony Chocolonely. Op de achtste dag was de kalender namelijk leeg. Hoewel velen eerst dachten dat het om een productiefout ging, en daarop kwaad reageerden, liet het bedrijf al snel weten dat het opzettelijk was. Het was hun manier om de (soms) erbarmelijke toestanden in de chocolade-industrie aan te kaarten.

Op dag zeven schiep God de Aarde, en op dag acht was de Adventskalender leeg. Het Nederlandse chocoladebedrijf Tony Chocolonely kwam een aantal weken geleden, zoals elk jaar, met een nieuwe kalender vol kleine proevertjes. Voor ongeveer 15 euro konden chocoladeliefhebbers een kalender kopen om vervolgens iedere dag met een chocolaatje in de hand af te tellen naar Kerstmis. Toch was het op de achtste dag voor velen schrikken, toen ze hun dagelijks stukje chocolade nergens konden vinden. Wat volgde was een resem aan tweets van ongelukkige chocoholics, maar kort daarna kwam het bedrijf met de uitleg.

“Verkeerde manier”

Met het lege vakje wou Tony Chocolonely namelijk aantonen hoe oneerlijk de productie van chocolade soms kan zijn. Op het deurtje stond namelijk geschreven “We zeiden het al. Zelfs onze kalender is oneerlijk verdeeld. Wat denk je van 15% korting op onze shop in de plaats?” Het bedrijf zet zich al jaren in voor een eerlijke productie en handel van chocolade, en wou dat hiermee nog eens aantonen. Volgens velen de verkeerde manier, want zelfs na een tweet met meer uitleg werd het bedrijf door vele twitteraars uitgescholden. De grootste reden? Tranen van kinderen die geen chocolaatje kregen voor ze naar school vertrokken.

“Adventskalenders zijn voor kinderen, en tranen voor school zijn niet ideaal”, klonk het in één van de tweets. “Als je een statement wil maken, zeg dan op voorhand dat de kalender enkel voor volwassenen of oudere kinderen is.” Anderen zien er dan de humor nog wel van in. Schrijfster Eli Goldstone (Death To 2021) tweette “Waar speelt de Tony Chocolonely-kalender mee vandaag? Het heeft me net in een driftbui gestort.” Gelukkig compenseerde het chocoladebedrijf het met een extra chocolaatje op de dag nadien. 

Meer
Lees meer...