Hoewel de cryptomarkt heel wat waarde verloor, zijn de snel groeiende bedrijven achter decentrale technologie meer hongerig naar Europees talent dan ooit.
De wereld van cryptomunten heeft op een jaar tijd heel wat vooruitgang geboekt en vooral naamsbekendheid verworven. Wie voor de pandemie nog nooit van Bitcoin of Dogecoin had gehoord, weet nu wel ongeveer dat het gaat over digitale munten en heeft misschien wel al eens van het begrip “blockchain” gehoord. En hoewel de marktkapitalisatie van crypto op dit moment een pak lager staat dan tijdens de hoogdagen van 2021, is de decentrale innovatie van blockchain en crypto niet meer weg te denken.
Ook de bedrijven achter de cryptorevolutie lijken een vast plekje binnen de technologische sector te bemachtigen. Grote spelers zoals cryptobeurzen FTX en Crypto.com slaagden erin hun naam te plakken op de machtigste sportstadions van de Verenigde Staten en konden de grootste sterren ter aarde voor hun kar spannen om crypto te promoten bij hun fans. Ook in Europa worden zware powermoves gemaakt. Binance, de grootste cryptobeurs ter wereld, haalde op één maand tijd een licentie in Frankrijk, Duitsland en Italië binnen.
De cryptotitaan wenst zich nu te vestigen in Parijs en Milaan en zal daarvoor heel wat werknemers binnentrekken. Maar rekruteren binnen crypto verloopt zeker niet van een leien dakje. “De sector is de afgelopen jaren te snel gegroeid. Het aantal mensen met echte crypto-ervaring is beperkt. Je moet dus creatief uit de hoek komen”, zegt LBank-CMO Kaia Wang aan Business AM.
“Alle cryptobeurzen zijn agressief op zoek naar personeel”
LBank is een cryptobeurs die in 2015 opgericht werd in Hongkong maar zich transformeerde tot een globale speler met kantoren in zowel als China als Dubai. Vandaag stelt het bedrijf bijna 200 mensen te werk en ziet haar digitale markt een dagelijks handelsvolume van zo’n 1 miljard dollar. Het bedrijf probeert nu ook de Europese markt te penetreren. Maar rekruteren binnen Europa is alles behalve simpel. De overvloed aan talen op het continent vormen een obstakel, alsook het verschil in lokale wetgeving. Daarnaast is LBank zeker niet de enige speler die in de talentenpool vist. “We hebben problemen met mensen aan te nemen. Alle cryptobeurzen zijn agressief op zoek naar personeel. De cryptosector is nog steeds enorm verhit”, werpt Wang op.
Ook Yan Ketelers, CMO van de Belgische blockchainspeler Venly, geeft aan dat er stevige competitie op de arbeidsmarkt is. “We zien grote cryptobedrijven hallucinante bedragen bovenhalen om toptalent binnen te halen. Wij bieden evenzeer een competitief salaris aan, al geloven we dat onze missie voor een betere betrokkenheid met blockchain overtuigend genoeg is om werknemers die bij ons passen aan te trekken”, vertelt Ketelers aan Business AM.
Venly haalde eind april 21 miljoen euro op met een serie A-investeringsronde. Prestigieuze durfkapitalisten zoals CourtsideVC en Coinbase Ventures schaarden zich op die manier achter Venly, alsook meer bekende spelers zoals imec. “Eén duidelijke besteding van deze investering is toptalent aanwerven”, onderstreept Ketelers.
De Belgische onderneming heeft werk voor de boeg. Dit jaar nog wil Venly zeker 70 mensen aannemen, zegt Ketelers. Dat betekent een personeelsgroei van 200 procent. Het team van Venly bestaat namelijk momenteel uit 36 leden. “Zowat iedereen werkt remote, dus we kunnen heel wat soorten profielen aannemen. Maar dit heeft ook nadelen. We willen een goede bedrijfscultuur behouden en zullen dus ook investeren in teambuilding-events en samenkomsten”, zegt Ketelers. Venly denkt op lange termijn zelfs aan het inrichten van werkruimtes in coworking-ruimtes binnen grote Europese bolwerken zoals Berlijn. “Dat is momenteel echter nog geen prioriteit”, klinkt het.
Ook LBank gaat zich onder andere richten op het optrekken van salarissen om jonge cryptotalenten te verleiden. “Ons salaris is zeker competitief voor de regio, maar we zoeken eerder naar een goede match met kandidaten”, geeft Wang aan. De cryptobeurs zoekt daarom ook actief naar geschikte profielen die ietwat minder ervaring met crypto hebben. “We willen evalueren of ze in het bedrijf passen en ze dan opleiden over de cryptowereld. Het is een tijdsintensief proces dat wel eens mooi kan opleveren”, zegt Wang.
Opkomst van de crypto academy
LBank is lang niet de enige cryptospeler die inzet op een meer pedagogische aanpak om zijn personeel uit te breiden en competitief te houden. Grote cryptobeurzen hebben al lang een strategie ontwikkeld om talent aan te trekken en binnenshuis klaar te stomen voor het echte werk: de inzet van zogenoemde crypto academies.
Binnen deze online (en vaak gratis) leerscholen, zoals de Binance Academy van de gelijknamige cryptobeurs, kunnen gebruikers alles bijleren over crypto. Via evenementen en forums kunnen beloftevolle werknemers vervolgens gerekruteerd worden. “Wij bieden ook digitale opleidingen aan. Het is bijzonder handig om geschikte kandidaten te vinden via deze tools”, zegt Wang.
Ook Venly zet in op gelijkaardige strategieën. “We gaan een paar miljoen euro per jaar in een accelerator steken. We willen dat mensen daar met hun eigen ideeën afkomen waar wij vervolgens in kunnen investeren. Maar topkandidaten zullen we inderdaad proberen aanwerven”, zegt Ketelers. Een eigen academy zou nog beter zijn, omdat Venly dan zelf zijn mensen kan opleiden of stages kan aanbieden, geeft de Belgische cryptopionier aan.
De meeste grote cryptobedrijven lijken het voorlopig echter te houden bij de meest bekende en klassieke methode: assertief recruiters afvuren op kanalen zoals LinkedIn en groepschats op apps zoals Telegram en WhatsApp bestoken. Welke methode het meest efficiënt zal blijken te midden van een bear market, valt nog te zien.
(kg)