Geschreven met branded content van Deal-webdesign.be.
Tegenwoordig zijn websites niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het nieuws lees je bijvoorbeeld dagelijks op de websites van kranten, een nieuwe broek of trui vind je door in webshops te scrollen en de route naar de dichtstbijzijnde supermarkt gebeurt via websites.
Wanneer je een startend ondernemer bent, is het kortom van groot belang dat je een aantrekkelijke en overzichtelijke website creëert. Echter, hoe zorg je ervoor dat jouw producten uitblinken op je pagina’s en op welke manier maak je een menu? In deze blog leggen we je de kneepjes van het vak uit.
Front-end en back-end development
Wanneer je een eigen website gaat bouwen, is het allereerst belangrijk dat je onderscheid weet te maken tussen front-end en back-end. Front-end gaat, zoals de naam al doet vermoeden, over de voorkant van je website. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het virtuele winkelmandje: als een bezoeker op het winkelmandje klikt, komt hij of zij in de winkelmand terecht. Back-end daarentegen heeft betrekking op de achterkant van de website ofwel het technische verhaal. Hoe zorg je er namelijk voor dat de voorkant van de website er niet alleen goed uitziet, maar ook nog eens goed werkt? Alle codes en de programmeertalen die je hiervoor nodig hebt, vallen onder back-end development.
Kies een websitemaker
Hoewel sommige programmeurs het geweldig vinden om een webshop te laten maken, kun je het jezelf ook makkelijker maken door een webshop laten maken. Met tools zoals WordPress kun je in een handomdraai zelf een website in elkaar zetten door pagina’s aan te maken, de lay-out aan te passen en content toe te voegen. Voor een meer professionele look voor je website kun je er echter misschien beter voor kiezen om het bouwen van een website uit te besteden aan een gespecialiseerde webdesign bedrijf. Jij levert de ideeën aan, geeft een navigatiestructuur door en zorgt voor een logo, content en afbeeldingen; de websitebouwer komt met het design.
Website live? Tijd voor optimalisatie
Als je website klaar is om gelanceerd te worden, begint het proces van monitoren en optimaliseren. Hoe zorg je er namelijk voor dat er meer bezoekers op jouw website belanden en dat die bezoekers direct kunnen vinden wat ze zoeken? Een groot deel hiervan valt onder het optimaliseren van SEO, zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat je je website zo inricht, dat zoekmachines jouw website als relevant beschouwen voor jouw doelgroep. Op die manier trek je meer potentiële klanten aan en functioneert jouw website op zijn best!