Meer en meer fraudeurs op LinkedIn: pas op voor valse vacatures

LinkedIn heeft de afgelopen maanden een aanzienlijke toename gezien van geavanceerde fraudetechnieken, waarbij oplichters zich voordoen als werkgevers om aan de haal te gaan met financiële informatie van hun slachtoffers.

De essentie: Oscar Rodriguez, vicepresident productbeheer van LinkedIn, merkt in een interview met Financial Times op dat meer en meer gebruikers slachtoffer worden van fraude.

  • Fraudeurs lokken hun slachtoffers door zich voor te doen als werkgevers die op zoek zijn naar personeel. Ze contacteren hen onder meer via de InMail-berichten van het platform.
  • Het doel: het verkrijgen van persoonlijke en financiële informatie van de LinkedIn-gebruikers.
    • Ze vragen bijvoorbeeld naar het rijksregisternummer om de werkzoekende zogezegd op de volgende loonlijst te zetten of om zijn of haar achtergrond te controleren.
  • “Die fraudeurs gaan echt heel ver om hun slachtoffers te misleiden. Er worden websites gemaakt, we zien telefoonnummers waarbij zogezegd een professionele telefoniste de telefoon opneemt en in naam van het bedrijf antwoordt,” zegt Rodriguez.
    • Volgens het cyberbeveiligingsbedrijf Zscaler, dat een netwerk van oplichters ontdekte dat zich richtte op een dozijn Amerikaanse bedrijven, maakten sommigen van hen zelfs “Skype-profielen aan met de foto van een echte rekruteerder van de bedrijven om interviews af te nemen.”
  • Volgens de Amerikaanse Federal Trade Commission waren er vorig jaar meer dan 92.000 dergelijke fraudegevallen. De verliezen liepen daarbij op tot 367,4 miljoen dollar. Hoewel het aantal oplichtingen iets lager is dan de 105.000 in 2021, was de schade veel groter in 2022. In 2021 bleef die “beperkt” tot 209 miljoen dollar.

De wanhoop roept

De context: Telewerken en de drastische personeelsinkrimping in de technologiesector werken fraude via onder meer LinkedIn in de hand.

  • Sollicitatiegesprekken via videoconferenties vergemakkelijken dit soort fraude, waarschuwt Steve Grobman, senior vicepresident bij McAfee, in een gesprek met het persagentschap Bloomberg.
  • Volgens AJ Nash, vicepresident of intelligence voor het cyberbeveiligingsbedrijf ZeroFox, hebben deze fraudetechnieken meer kans op slagen in crisistijden, zoals nu het geval is.
    • “Ze azen op mensen die echt enthousiast of echt wanhopig zijn, met als belangrijkste doelwitten nieuwe werklozen en jonge afgestudeerden.” zegt hij.
  • AJ Nash voegt eraan toe dat oplichters soms geld vragen om sollicitatiekosten of materiaal voor de nieuwe baan in kwestie te betalen.
  • En LinkedIn is niet het enige platform waar de fraudeurs op actief zijn: ook Facebook-groepen die gewijd zijn aan het zoeken naar werk hebben eronder te lijden.
  • Voorts wordt er gevreesd dat artificiële intelligentie, zoals ChatGPT, het “veel moeilijker zou maken om fraude op te sporen”, vertelt Etay Maor, hoogleraar cyberveiligheid aan het Boston College, aan Financial Times.

(ns/fjc)

Meer
Lees meer...