Robots kunnen aanwezigheid en betrokkenheid op school vergroten


In het kort

  • Zogenaamde telepresence-robots, waarmee gebruikers van op afstand kunnen communiceren met mensen en omgevingen, helpen om de aanwezigheid en betrokkenheid op school te verbeteren. Afwezige leerlingen kunnen zo op afstand alsnog deelnemen aan lessen.
  • Een proefproject in Wirral, een district in het Engelse graafschap Merseyside, toonde een positief effect op aanwezigheid (21 procent stijging) en betrokkenheid (42 procent stijging).
  • Traditionele methoden zijn minder effectief gebleken en strafmaatregelen zoals boetes pakken chronisch verzuim niet aan.

Een nieuw rapport suggereert dat telepresence-robots een oplossing zouden kunnen zijn om de aanwezigheid en betrokkenheid op school te verbeteren. Het rapport, gepubliceerd door de denktank Centre for Young Lives en het Child of the North initiatief, benadrukt het potentieel van deze robots in de aanpak van het schoolverzuim na de coronapandemie.

Traditionele methoden die vóór de pandemie werden gebruikt, zijn volgens de schoolhoofden die voor het rapport werden ondervraagd, minder effectief. Uit de eerste gegevens van een proefproject in Wirral, Merseyside, blijkt de positieve invloed van telepresence-robots op zowel aanwezigheid als betrokkenheid. Met deze robots kunnen afwezige leerlingen op afstand deelnemen aan live lessen vanuit een “veilige ruimte”, thuis of op school.

Oplossingen boven straffen

Anne Longfield, voormalig kindercommissaris voor Engeland en uitvoerend voorzitter van het Centre for Young Lives, benadrukt dat de redenen achter afwezigheid van leerlingen veelzijdig zijn en oplossingen op maat vereisen. Ze pleit ervoor om af te stappen van strafmaatregelen zoals boetes, die chronisch verzuim niet effectief hebben aangepakt.

Het rapport noemt specifiek de AV1 telepresence-robot ontwikkeld door No Isolation. Tijdens een proefprogramma in Wirral hielpen deze robots het aanwezigheidspercentage met 21 procent te verhogen en de betrokkenheid van leerlingen bij het leren met 42 procent. De robots worden tijdens de les op de stoel van het afwezige kind geplaatst, waardoor ze toegang hebben tot een livestream van de les via een tablet.

Uitdagingen blijven

Hoewel het verhogen van boetes voor ouders die hun kinderen ongeoorloofd van school halen een overheidsstrategie is om de aanwezigheid te verbeteren, suggereren recente cijfers dat ernstig verzuim blijft bestaan. Uit gegevens die vorige week werden vrijgegeven, blijkt dat het aantal leerlingen dat minstens de helft van de lessen mist, is gestegen in vergelijking met het jaar daarvoor.

Meer
Lees meer...