Starbucks dankt koffie met olijfolie na nog geen jaar alweer af in de Verenigde Staten en Canada


In het kort

  • Starbucks verwijdert koffie met olijfolie uit het assortiment in de Verenigde Staten en Canada.
  • De beslissing wordt genomen te midden van dalende verkoopcijfers, met een daling van 7 procent in de wereldwijde verkoop tussen juli en september vergeleken met vorig jaar.
  • Het assortiment Oleato-dranken wordt nog wel verkocht op geselecteerde locaties in Italië, Japan en China.

Starbucks haalt vanaf begin november zijn koffie met olijfolie van het menu in de Verenigde Staten en Canada. Deze beslissing komt kort nadat CEO Brian Niccol, aangesteld om het bedrijf nieuw leven in te blazen, beloofde het menu te vereenvoudigen als reactie op dalende verkoopcijfers.

Klanten zijn steeds budgetbewuster geworden door de stijgende kosten van het levensonderhoud, wat leidde tot een daling van 7 procent in de wereldwijde verkoop van Starbucks tussen juli en september in vergelijking met het jaar daarvoor, meldt de BBC. Niccol, die eerder bij restaurantketen Chipotle werkte, wil het menu stroomlijnen. Hij vond de verschillende opties bij Starbucks te complex.

Gemengde reacties

De Oleato-drankenlijn, minder dan een jaar geleden geïntroduceerd na een succesvolle lancering in Italië, blijft in het assortiment op bepaalde locaties in Italië, Japan en China.

Hoewel de beslissing werd genomen vóór de benoeming van Niccol, past het schrappen van de koffie met olijfolie in zijn strategie. De Oleato-lijn, met een ijskoude geschudde espresso en een latte met olijfolie en havermelk, werd geïnspireerd door Starbucks oprichter Howard Schultz’s reis naar Sicilië en de mediterrane traditie om dagelijks olijfolie te consumeren. De reacties van klanten waren echter gemengd en sommigen meldden spijsverteringsproblemen nadat ze de drankjes hadden geprobeerd.

Meer
Lees meer...