De CEO van Tinder verklapt hoe de perfecte profielfoto eruitziet

Heb jij snel wat foto’s op je Tinderprofiel gezwierd of heb je echt over elke foto nagedacht? Afhankelijk van hoeveel likes jij scoort, weet je in elk geval hoe goed je in de markt ligt. Zou dat toch nog wel wat beter mogen? Geen paniek, want Sean Rad, de CEO van Tinder, heeft namelijk een aantal insidertips onthuld voor de perfecte profielfoto. Pas die toe en de likes zullen in no time de hoogte in schieten! 😉

De populaire datingapp Tinder bestaat intussen al zo’n 3,5 jaar en heeft in die tijdsspanne voor niet minder dan 11 miljard matches gezorgd. En zoals tegenwoordig bijna overal gebeurt, hebben zij daar uiteraard een berg informatie door kunnen verzamelen. Als er dus één iemand is die weet hoe de ideale profielfoto op Tinder eruitziet dan is het CEO Sean Rad wel.

En we hebben geluk, want de man is zo vriendelijk geweest om een boekje open te doen over de analyse van die data. Dat deed hij gisteren op het podium van de Advertising Week Europe in London op vraag van Farrah Storr van het magazine Cosmopolitan UK. Hou je klaar nu, want als je rekening houdt met de onderstaande tips zou het wel eens kunnen dat je Tinder- en datingleven er binnenkort serieus op vooruit zal gaan.

“We onderschatten de informatie die uit een foto af te leiden valt”

Voor hij zijn inzichten uit de doeken doet, wrijft hij ons wel eerst onder de neus dat we met z’n allen blijkbaar massaal onderschatten hoeveel informatie eigenlijk af te leiden valt uit één simpele foto. Sean heeft gesproken, nu laten we de data aan het woord.

Je hebt meer kans om naar rechts geswipet te worden als je “foto je interesses toont, zoals een bergbeklimmer een rots zien beklimmen, of wanneer die iets over je personaliteit zegt”. Rad zegt er nog bij dat hij “mensen altijd aanraadt om gewoon zichzelf te zijn.”

Tegenover die analyse staat dat een Tindergebruiker die er superfake uitziet op zijn foto’s op niet veel succes hoeft te rekenen. Volgens Rad werken ook “de model-achtige poses nooit.” Verder begreep de CEO niet waarom mensen foto’s van zichzelf met een hele hoop vrienden posten. Want mensen gaan toch op zoek naar wie jij echt bent. Nog zo’n foto die echt not done is zijn portretfoto’s waar enkel je hoofd op staat.

We herhalen nog één keer de gouden raad voor elke Tindergebruiker: post “shots die jou tonen zoals je echt bent in de omgeving waar je leeft of met je hobby’s.”

“Extra liefde en aandacht”

Rad verklapte trouwens ook nog dat het algoritme van Tinder “een kleine boost” geeft aan gebruikers die niet zoveel likes weten te scoren. Hoewel er heel wat singles op Tinder zitten die moeiteloos tientallen matchen binnenhalen telkens ze inloggen op de app, is dat dus niet voor iedereen het geval. Daarom helpt Tinder diegenen die het iets moeilijker hebben, door hun profiel te plaatsen vóór de meest populaire Tindergebruikers.

Rad vertelt daarover dat “ongeveer 89% van de gebruikers, gewoon door zichzelf te zijn, matches vindt en betekenisvolle vriendschappen sluit. Maar er is een groep gebruikers die ondanks het swipen, denk ik, geen match kan vinden. We geven hen daarom een kleine boost om extra liefde en aandacht te krijgen en hopelijk zullen ook zij daardoor iemand ontmoeten.”

Het algoritme zit trouwens ook zo in elkaar dat het min of meer probeert om je profielen van mensen te tonen waarvan de kans ‘groot’ is dat je ze ook in ’t echt wil ontmoeten. In the end, is dat waar Tinder om draait. “Succes hangt uiteindelijk af van hoeveel interactie we kunnen creëren in de echte wereld”, vat Sean Rad het mooi samen.

En, hebben jouw profielfoto’s een update nodig? 😉

Giphy
Bron: Business Insider
Meer
door Redactie
Lees meer...