Zwaardere straffen voor verkeersongevallen door ernstige fouten

De federale regering voert zwaardere straffen in voor bestuurders die door een zware fout een dodelijk verkeersongeval veroorzaken. Die zullen voortaan vervolgd worden voor “doodslag in het verkeer”, een term die de ernst van het misdrijf duidelijker moet weergeven. De maximumstraf voor wie zich schuldig maakt aan dit misdrijf, wordt verdubbeld van vijf naar tien jaar cel. Aanleiding is een petitie van de ouders van Romane, een 24-jarig meisje dat om het leven kwam door een dronken bestuurder.

De wijziging in het Strafwetboek komt er om duidelijk te maken dat wie een dodelijk ongeval veroorzaakt door roekeloos of onverantwoord gedrag – bijvoorbeeld rijden onder invloed – meer verantwoordelijkheid moet dragen. Volgens minister van Justitie Annelies Verlinden (cd&v) erkent de nieuwe term “doodslag in het verkeer” dat dergelijke daden geen ‘ongelukjes’ zijn, maar zware inbreuken met fatale gevolgen.

Het Comité voor de Hervorming van het Strafrecht had oorspronkelijk bedenkingen bij het gebruik van de term “doodslag”, die doorgaans gereserveerd is voor opzettelijke doding. Toch koos Verlinden bewust voor deze benaming, omdat ze intussen ingeburgerd is en duidelijk communiceert wat er op het spel staat.

Zwaardere straffen en boetes

De hervorming verdubbelt de maximumgevangenisstraf voor dodelijke verkeersfeiten veroorzaakt door een zware fout, van vijf naar tien jaar. Ook de boetes stijgen: van 2.000 euro naar 16.000 euro. Bij verzwarende omstandigheden – zoals rijden onder invloed, zonder rijbewijs of door rood licht – kunnen de straffen nog oplopen.

Volgens Verlinden is dit een duidelijk signaal van de regering: wie kiest voor gevaarlijk rijgedrag, moet ook de gevolgen dragen. De maatregel moet niet alleen gerechtigheid bieden aan slachtoffers en hun nabestaanden, maar ook een ontradend effect hebben op potentiële overtreders.

Meer
Lees meer...