Europa blijft kampen met ernstige verstoringen van het vliegverkeer na een cyberaanval op de incheck- en instapsoftware van luchthavens. Hoewel er sinds het weekend verbeteringen merkbaar zijn, blijven annuleringen en vertragingen aanhouden.
Brussels Airport heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd om maandag 40 uitgaande vluchten te annuleren. Ook 23 inkomende vluchten zijn geschrapt. De getroffen softwareleverancier, Collins Aerospace, werkt nog altijd aan updates, maar het is onduidelijk wanneer het probleem volledig opgelost zal zijn.
Ook andere grote luchthavens, zoals London Heathrow en Berlijn, ondervinden nog hinder. Heathrow benadrukt dat de meeste vluchten doorgaan, maar raadt passagiers aan hun vluchtstatus te checken voor vertrek. In Berlijn worden passagiers nog steeds handmatig ingecheckt, zonder zicht op een snelle terugkeer naar de elektronische systemen.
Luchtvaartsector steeds vaker doelwit
Het Britse National Cyber Security Centre werkt samen met Collins Aerospace, luchthavens en politie om de impact van de aanval te onderzoeken. Ook de Europese Commissie houdt de situatie nauwlettend in de gaten. Minister van Transport Heidi Alexander liet weten voortdurend op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen.
De cyberaanval past in een bredere trend: het aantal aanvallen op de luchtvaartsector is het afgelopen jaar met 600 procent gestegen. Op Brussels Airport zorgen alternatieve methodes – zoals handmatig inchecken, online check-in en zelfbedieningskiosken – voor enige verlichting, maar lange wachttijden blijven onvermijdelijk.
Advies voor getroffen reizigers
Reizigers van wie de vlucht is geannuleerd of vertraagd, krijgen het advies om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen recht hebben op terugbetalingen, vervangende vluchten of compensatie in de vorm van maaltijden, drankjes en accommodatie.
