Tankkaarten worden 250 euro duurder per werknemer (en dat zal wel doorgerekend worden)

Gaat de bedrijfswagen, de heilige graal van veel werknemers, voortaan op stal? Met de nieuwe maatregelen van de regering verandert er veel: tankkaarten worden voor bedrijven 250 euro duurder. Ze mogen dat niet doorrekenen aan hun werknemers, maar op termijn gebeurt dat toch. En door het mobiliteitsbudget, waarbij je tot 450 euro netto bijkrijgt, zou de bedrijfswagen wel eens helemaal uit de gratie kunnen vallen.  

Bij de begrotingsbesprekingen van de regering Michel, is de keuze duidelijk genomen om de bedrijfswagens harder aan te pakken. Dat doen ze niet rechtstreeks, want onder de regering Di Rupo leidde zo’n maatregel juist nog tot een golf aan protest. Het gaat niet om een kleine groep: in totaal hebben 400.000 Belgen een bedrijfswagen.

Neen, deze coalitie doet het dus slimmer, en pakt de tankkaarten aan in plaats van de bedrijfswagens. Hoe precies is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk gaat het via de fiscaliteit voor bedrijven. Die zouden dan netto per jaar tot 250 euro per tankkaart en dus werknemer extra moeten ophoesten aan belastingen.

Mobiliteitsbudget: netto meer loon in plaats van wagen?

Dat bedrag mogen werkgevers niet doorrekenen op hun werknemers. Want zo’n bedrijfswagen en tankkaart zijn immers deel van de loonafspraken en die mag geen een bedrijf zomaar wijzigen. In eerste instantie zullen werknemers dus niets voelen van de maatregel. Maar vermoedelijk zullen werkgevers bij nieuwe contracten wel doorrekenen: dan daalt het totale budget gewoon om een wagen te leasen. Je volgende bedrijfswagen, als je er een hebt, wordt dus waarschijnlijk een stukje kleiner.

Maar er is ook goed nieuws: het ‘mobiliteitsbudget’ wordt ingevoerd. Dat betekent dat mensen met bedrijfswagens veel meer keuze krijgen. Ze kunnen hun budget, toch al snel tussen de 400 en 600 euro per maand, omzetten in openbaar vervoer, of zelfs netto inkomsten. De details van het mobiliteitsbudget zijn er nog niet. Maar logischerwijze wordt het een mix van het openbaar vervoer, deels thuis werken, carpoolen en fiets- en wandelpremies

Dat kan spectaculaire gevolgen hebben voor de autoverkoop. Want bedrijfswagens zijn goed voor 45 procent van de totale autoverkoop in België. Volgens cijfers van Het Laatste Nieuws steeg de verkoop van leasewagens alleen maar: van 91.951 auto’s in 2013 tot 107.444 in 2015. Dat was een record, en zal waarschijnlijk dit jaar opnieuw gebroken worden.

Meer
door Redactie
Lees meer...