Het lijkt misschien nog een verre toekomst, maar Frankrijk heeft opmerkelijke plannen bekend gemaakt. Vanaf 2040 mogen auto’s die op diesel en benzine niet meer verkocht worden. Wat er dan precies met de huidige wagens gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Het vormt een onderdeel van het ambitieuze plan van de nieuwe president Emmanuel Macron om z’n land tegen 2050 helemaal klimaatneutraal te maken.
Sinds het begin van de week moet je in Frankrijk een speciaal ecovignet hebben om door bepaalde steden zoals Parijs en Lyon te mogen rijden. Voorlopig heeft dat nog geen grote impact op toeristen die op vakantie gaan of enkel door Frankrijk rijden. De komende jaren gaan de Fransen dit soort maatregelen alleen nog maar strenger maken, zo blijkt uit de plannen die Nicolas Hulot, de nieuwe Franse minister van Milieu, bekend maakte. Z’n president Emmanuel Macron wil Frankrijk tegen 2050 klimaatneutraal maken, en daarvoor zouden vanaf 2040 alle auto’s milieuvriendelijk moeten zijn.
Toch opmerkelijk, want Frankrijk is een land met verschillende autoconstructeurs. Daar mogen over 23 jaar dus geen voertuigen op benzine of diesel meer van de band rollen. Volgens Hulot is dat geen probleem, en zijn ze nu al bezig met projecten die de doelstellingen mogelijk moeten maken. Volvo maakte vandaag nog bekend dat het bedrijf vanaf 2019 enkel nog elektrische en hybridewagens gaat maken. Een trend die andere merken dus ongetwijfeld zullen moeten volgen.
Nieuw is het niet, want Noorwegen en Nederland willen in 2025 al enkel nog milieuvriendelijke wagens kopen. Duitsland en India zouden dat vanaf 2030 willen invoeren.
Geen fossiele brandstoffen
Frankrijk belooft ook dat het tegen 2022 geen elektriciteit uit fossiele brandstoffen meer zal produceren. Het land gaat vier miljard euro investeren om efficiënter om te gaan met energie. Macron heeft een stappenplan dat hij de komende vijf jaar wil uitrollen. Op die manier moet Frankrijk z’n beloftes uit het klimaatakkoord van Parijs nakomen. Zo wil het land ook geen producten zoals palmolie of niet-duurzame soya meer invoeren.
Dat leidt onder andere tot ontbossing in de regenwouden, iets wat de uitstoot van broeikasgassen alleen maar verergert. Hulot zei dat het wat hypocriet is om bedrijven te vragen hun voetafdruk te verminderen als bossen intussen mogen sneuvelen. Bomen vangen immers een deel van de uitgestoten CO2 op.
Frankrijk kan die fossiele brandstoffen afzweren omdat het natuurlijk veel stroom uit kernenergie haalt. Maar ook die omstreden vorm van energiewinning zou de nieuwe Franse regering willen reduceren: van een aandeel van 75 procent nu tot 50 procent in 2025. Het kan in elk geval tellen als statement.