Kijk je vaak naar commercials voor haarproducten en vraag je je af waarom jij nooit hetzelfde geweldige resultaat krijgt? Wel, je bent niet alleen. En nu weten we eindelijk hoe fabrikanten deze onrealistische reclamespotjes maken.
Het haar van de modellen in reclameclipjes is altijd perfect. Dik, volumineus, glanzend en in perfecte bouncy krullen. Ook als je dezelfde producten gebruikt als in de reclamespot, dan nog wordt jouw haardos niet zo weelderig. Blijkbaar is dat ook compleet normaal, want achter het spotje schuilt heel wat meer dan enkel een goede shampoo. Beauty website Cosmopolitan maakte een opsomming van de tips en tricks van de fabrikanten.
1. Green screen
Wanneer een shampoo je meer volume belooft, dan zie je vaak een model met een prachtige volle haardos die in een watervalbeweging naar beneden rolt. Blijkbaar is er voor die slag meer nodig dan de natuur en wat zwaartekracht.
In de reclame van shampoofabrikant Suave, die het wel op een natuurlijke manier beweert te doen, zien we dat het model voor een green screen staat. Naast haar staan mensen in een groen pak die met stokjes en ander materiaal haar haar langzaam naar beneden laten vallen.
2. Volume met ballen en extensions
Vooral voor mensen met fijn haar zijn de reclamespotjes frustrerend. Een model met extreem futloos en fijn haar krijgt na het gebruik van de shampoo en conditioner plots dikke lokken met veel volume. Leugens, leugens, leugens!
Om de illusie van extra volume te creëren worden er achteraan het hoofd van het model isomo ballen bevestigd. En zoals we wel al vermoedden, wordt er ook gretig gebruikgemaakt van extensions en pruiken.
3. Licht
Ook de Engelse zender BBC was geïnteresseerd in de making off van een reclamespotje voor haarproducten. In de documentaire Hair Care Secrets gaan ze na welke effecten gebruikt worden in de commercials.
Naast de green screen, de isomo balletjes en de extensions is ook het licht belangrijk. Door een grote hoeveelheid fluorescerende lampen boven het model lijkt het alsof het haar van het model letterlijk schijnt en geeft het het zelfs een spiegeleffect.
Niet geloofwaardig
Uit een studie van de Amerikaanse shampoofabrikant Suave blijkt dat 74 percent van de millennials niet gelooft in de commercials. Twee derde heeft zelfs alle vertrouwen in fabrikanten verloren nadat ze deze tips en tricks ondekten.
Suave beweert zelf wel een natuurlijk effect te tonen. Of we dat moeten geloven, valt te betwijfelen. Maar de reclamespot geeft je wel meer inzicht in de gebruikte effecten in de industrie.
De video van het merk kan je hier bekijken: