McDonalds heeft toegegeven dat de nieuwe papieren rietjes die ze gebruiken helemaal niet zo recycleerbaar zijn als ze eerst hadden beweerd. Integendeel, de plastic versies van vroeger waren beter te recycleren dan de huidige papieren rietjes. Dat zegt McDonalds zelf in een interview met The Independent.
Vorig jaar introduceerde McDonalds de papieren rietjes al in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dat deed het bedrijf om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Vandaag mag dat absoluut geen vraagteken meer zijn, we verbruiken te veel, dus we moeten de vervuiling een halt toeroepen.
Nederland volgt binnenkort het VK op met het bannen van plastic rietjes.
Dikke rietjes
Maar wat is dan net het probleem met die rietjes? Aangezien ze van papier zijn gemaakt zou je ervan uit gaan dat ze perfect te recycleren zijn, maar dat is jammer genoeg niet waar. Omdat het papier van de rietjes vrij dik is, moeten ze in de vuilbak gegooid worden.
Zelf haalde McDonalds aan dat het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het recyclen van de papieren bekers niet in staat is om de dikke papieren rietjes te recycleren. “Dat komt niet door het papier, maar door de dikte van de rietjes. We werken samen met dat bedrijf aan een oplossing.” zo zegt McDonalds.
Interne memo gelekt
McDonalds gaf in eerste instantie niet zelf aan dat zijn rietjes niet recycleerbaar zijn. Dat nieuws kwam pas naar buiten toen een medewerker van het bedrijf een interne memo lekte. Daar stond in dat de rietjes bij het restafval horen.
Frietjes eten in een McDonalds is niet altijd zo normaal. Het nieuwe concept van fastfood.
McDonalds kreeg veel lof toen ze als een van de eerste grote fastfoodketens begonnen met het verdelen van papieren rietjes. Nu blijkt dat we te snel waren met schouderklopjes geven, aangezien de plastic rietjes beter recycleerbaar waren dan deze.
Frustraties
Anderzijds kregen de papieren rietjes ook veel kritiek in het VK. Veel klanten klaagden namelijk dat het drinken van een milkshake een hele opgave was. Ze werden slap of braken af. Anderen klanten beweerden dan weer dat het rietje een ‘vreselijke nasmaak’ had.
Klanten waren zelfs zo ontevreden dat er een petitie gestart werd om de oude rietjes terug te halen. Die petitie werd ondertussen meer dan 51.000 keer ondertekend.