Instagram heeft een nieuw systeem ingevoerd waardoor jongeren minder reclame voor vermageringsproducten te zien zullen krijgen. Heel wat influencers maken reclame voor dit soort producten, maar daardoor beïnvloeden ze hun – vaak jonge – volgers. Dus grijpt Instagram nu in.
Wie een aantal influencers en celebrities volgt op Instagram ziet dagelijks wel een paar vermageringsproducten passeren. Dit kan gaan van thee tot pilletjes of zelfs cosmetische ingrepen. Maar werkelijk iedereen kan dit zien, dus ook de jongeren van Generation Z die zowat leven op Instagram. Deze jongeren kunnen zo beïnvloed worden om, op jonge leeftijd, de nood te voelen om deze producten te kopen. Daar wil Instagram nu iets aan doen.
Kardashians en co
De bekendste promotors van vermageringsproducten zijn zonder twijfel de Kardashians. De dames van de bekendste familie ter wereld staan geregeld – heel subtiel – op de foto met hun favoriete afslankingsthee, -smoothies of pilletjes. Voor dat soort foto’s lagen ze al eerder onder vuur, aangezien het vaak moeilijk is om te zien of posts gesponsord zijn. Daarover veranderde Instagram eerder al z’n regels, waardoor gesponsorde posts tegenwoordig voorzien moeten worden van de hashtag #ad. Zo konden hun volgers weten wanneer de influencers betaald werden voor een post en dus misschien niet volledig eerlijk waren als ze het hun “favoriete thee” noemden.
Maar nu gaat Instagram dus nog een stapje verder in het beschermen van hun (jonge) gebruikers. Dat doen ze door advertenties voor vermageringsproducten te verbergen voor jonge gebruikers. Zij zullen dus geen reclame voor FitTea of Flat Tummy Co te zien krijgen.
Cosmetische ingrepen
Daarnaast wil Instagram ook hetzelfde doen voor cosmetische ingrepen. Veel bekende sterren, en zelfs deelnemers van Temptation Island, delen hun chirurgische ingrepen op sociale media. Ook deze krijgen ze vaak gratis in ruil voor reclame.
Maar dat geeft natuurlijk een fout beeld aan jonge meisjes, die misschien ook dromen van een grotere boezem of een stevigere derrière. Ook deze posts zullen daardoor verborgen worden voor wie jonger is dan 18 jaar.
“Positieve plaats”
Door de nieuwe reglementering wil Instagram van het platform “een positieve plaats maken voor iedereen”, zo laat Emma Collins, de openbaar beleidsmanager van Instagram weten. “We willen zo de druk verminderen die jongeren soms voelen door sociale media.”
Instagram vraagt daarom dat wie een post ziet die vermageringsproducten of cosmetische ingrepen promoot, deze als zodanig rapporteert. Eens dat gebeurd is, zal de post niet meer te zien zijn voor jonge gebruikers. Posts die miraculeuze, en weinig plausibele, resultaten beloven, zullen door Instagram definitief verwijderd worden.