Facebook-baas Mark Zuckerberg heeft verschillende ideeën voorgesteld om nepnieuwsberichten zoals tijdens de Amerikaanse verkiezingen beter aan te pakken. Zo wil hij onder meer fake nieuws sneller opsporen en samenwerken met factcheckers en journalisten om desinformatie geen kans te geven.
Zuckerberg ligt al dagen onder vuur omdat hij volgens critici niet genoeg gedaan heeft om de verspreiding van misinformatie (door aanhangers van beide partijen) tijdens de Amerikaanse verkiezingen tegen te gaan. De Facebook-oprichter zelf vond de kritiek onterecht, zo schreef hij deze week: “extremely unlikely hoaxes changed the outcome of this election in one direction or the other.”
Maar nu blijkt hij toch toe te geven dat nepnieuws op sociale media harder moet worden aangepakt. Dat schrijft hij, samen met tal van andere ideeën, in een Facebook-post. Hij herhaalt dat het percentage aan misinformatie klein is, maar dat Facebook wel nog veel huiswerk heeft.
“We nemen dit heel serieus”
“Normaal zouden we niet ingaan op maatregelen die we aan het ontwikkelen zijn, maar gezien het belang van het onderwerp, wil ik even schetsen waarmee we bezig zijn” schrijft Zuckerberg, die wel aangeeft dat het slechts om ideeën gaat. “Sommige van deze ideeën zullen werken en sommige niet. Ik wil dat jullie weten dat we dit heel serieus nemen.”
Het moet voor gebruikers onder meer gemakkelijker worden om berichten te melden als fake. Zuckerberg wil ook de technische systemen verbeteren om nepnieuws beter op te sporen. Daarnaast ziet hij ook een samenwerking zitten met journalisten en factcheckers, organisaties die berichten controleren. Verder wil hij fake nieuws labelen, zodat de lezers een waarschuwing krijgen als ze het bericht delen of lezen.
Mark Zuckerberg Shares Facebook's Plan to Combat Fake News pic.twitter.com/RSTemaQQRw
— Archlectic Design (@Archlectic) 19 november 2016