Een nieuwe wending in de gamingindustrie: Adidas werkt samen met Google en EA om voet aan wal te krijgen in de phygital gamingwereld. Dat is een combinatie tussen de digitale en fysieke wereld.
In een vorig artikel van ons hebben we er al eens naar verwezen, maar nu is het officieel. De samenwerking tussen Adidas, Jacquard by Google en EA SPORTS FIFA Mobile brengt een nieuw systeem op de markt. Het gaat om een tracker die je in je voetbalschoen moet steken en waarmee je je FIFA-speler kan verbeteren.
De Adidas GMR is een zool met een tracker die je in je schoen steekt. De zool meet jouw trappen, schotkracht, afstand en snelheid op het veld. Deze data beïnvloeden dan je virtuele performance op FIFA Mobile. Daarnaast krijg je met je prestaties op het veld de kans om exclusieve in-game rewards te ontgrendelen, je Team Overall te verbeteren en mee te dingen in leaderboards.
Sportmerk in gamingcultuur
Adidas wil het nummer één sportmerk worden dat de gamingcultuur beïnvloedt. Director of Business Development bij Adidas, vertelt: “Adidas zet in op innovaties die atleten hun prestaties doen verbeteren, ongeacht welk spel ze spelen. Adidas GMR staat op de grens tussen gaming en de materiële wereld, maar dat is ook waar de mensen zich nu bevinden. Door het verkennen en het voortduwen van de traditionele productontwikkelingen kunnen we samen met EA SPORTS FIFA Mobile en JacquardTM by Google spelers een nieuwe manier geven om hun creativiteit te gebruiken voor het bevorderen van de sport.”
Jacquard Tag
De Jacquard Tag is voorzien van een gyroscoop, een snelheidsmeter en een kleine processor met een machine learning-module die onderscheid kan maken tussen de verschillende bewegingen die voetballers maken. Hij kan het aantal passes, je schotsnelheid, je sprintsnelheid en je totaal afgelegde afstand meten.
Voorgangers
Er zijn al wat gelijkaardige ideeën op de markt geweest. Zo heeft Nike ook een Nike+iPod Sports Kit. Dat is ook een soort tracker, maar dan om gegevens te verzamelen over je looproutine. Je kan er de afstand en snelheid mee meten. Het product is al sinds 2006 beschikbaar en was een voorloper op vlak van geconnecteerde sport.
Ook de Fitbits, Apple Watches en ander slim sportmateriaal behoren onder deze noemer. Maar de GMR innoveert toch wel door de gamingindustrie erin te betrekken. Je kan de Adidas GMR nu al kopen voor 35 euro. We zullen hier zeker nog van horen!