ChatGPT wordt steeds vaker gebruikt door studenten, maar dat baart heel wat docenten zorgen. Een nieuw onderzoek van het prestigieuze MIT toont aan dat AI-tools zoals ChatGPT het kritisch denken van studenten kunnen ondermijnen. Ook ervaren docenten zien hun studenten minder origineel en oppervlakkiger schrijven.
Jocelyn Leitzinger, professor aan de Universiteit van Illinois in Chicago, merkte een opvallende trend op in haar lessen: studenten die ChatGPT gebruiken, leveren vaak zielloze teksten in. Vooral essays over persoonlijke ervaringen of ethische kwesties rond AI missen volgens haar originaliteit en diepgang.
Die observatie wordt nu bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Neurowetenschapper Nataliya Kosmyna (MIT) onderzocht met haar team hoe ChatGPT het leerproces beïnvloedt. Hun studie toont aan dat studenten die AI gebruiken voor schrijfopdrachten, minder goed scoren op kritische beoordelingscriteria dan studenten die zonder hulp werkten.
Hersenonderzoek legt zwakkere cognitieve betrokkenheid bloot
De onderzoekers gingen nog een stap verder en onderzochten ook de hersenactiviteit van de studenten. Wat bleek? Studenten die op ChatGPT vertrouwden, vertoonden minder neurale connectiviteit in gebieden die gelinkt zijn aan diep nadenken en probleemoplossing.
Ook bij het nalezen van de essays viel iets op: docenten noemden de teksten van de AI-groep “zielloos”. De essays misten volgens hen creativiteit, inzicht en persoonlijkheid.
“ChatGPT maakt ons niet dommer, maar we begrijpen AI-gebruik nog niet goed genoeg”
Toch waarschuwt hoofdauteur Kosmyna voor voorbarige conclusies. “Ons onderzoek toont bepaalde risico’s, maar we hebben meer en breder onderzoek nodig om het hele plaatje te begrijpen”, zegt ze.
Ook Ashley Juavinett, neurowetenschapper aan de University of California, benadrukt dat de studie met de nodige voorzichtigheid moet worden geïnterpreteerd. De steekproef was beperkt en volgens haar is het te vroeg om te zeggen dat AI-tools zoals ChatGPT mensen dommer maken.
