Na alle kritiek op de elk afzonderlijk in plastic verpakte paprika’s, start Albert Heijn een test een verpakkingsvrij assortiment. Vanaf maandag test de supermarkt voor een maand lang van meer dan honderd biologische producten of ze zonder verpakking de winkel in kunnen. Met de proef wil de supermarkt onderzoeken hoe de klanten omgaan met het ‘naakte’ assortiment en of het al dan niet inboet aan houdbaarheid en kwaliteit.
Veel meer supermarkten voeren tegenwoordig verpakkingsvrije initiatieven in in hun winkels. Carrefour start in Frankrijk met het testen van een online verpakkingsvrije shoppingdienst, Delhaize bant hun plastic zakjes voor groenten en fruit en Lidl stopt met de verkoop van plastic wegwerpartikelen. Hoewel de Albert Heijn een biologisch imago heeft lopen zij op het vlak van zero waste toch wat achter op de andere ketens. De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn kreeg vorige week veel kritiek van klanten op sociale media over hun vele in plastic verpakte groenten. Hier kan je de commentaar vanop Twitter lezen:
Een advocate klaagt over de hoeveelheid in plastic verpakte groenten:
Hey @albertheijn plastic emmertjes, individueel verpakte paprika's, – aubergines. Iemand bij jullie inkoop die geen idee heeft van het plasticprobleem of wat is dit voor kolder ?! pic.twitter.com/dJOtZuv6xk
— Chris Sent (@Advocaat_Sent) 17 maart 2019
Een andere twitteraar heeft al een oplossing voor het probleem gevonden:
Tada.. ruim die plastic (hopelijk wordt t gerecycled!) maar zelf op. #kominverzettegenplastic @albertheijn pic.twitter.com/XgomQpp55L
— Dennis Hoogeveen (@dennis_hgv) 15 maart 2019
Zwakke paprika’s
Albert Heijn had wel degelijk een goede reden om de paprika’s en aubergines in plastic te verpakken zeggen ze zelf. Op Facebook schrijft de Nederlandse supermarktketen dat het enkel een tijdelijke maatregel is. De paprika’s komen uit Spanje en zijn zwakker dan normaal. Daarom worden ze tijdelijk verpakt in een plastic omhulsel. Een andere reden is het langer vers houden van de groenten.
Dry misting
Meer dan honderd biologische en niet biologische artikelen gaan nu zonder verpakking in de winkel liggen, zoals verspakketten, broccoli, appels en mango’s. Gekoelde producten, aardappelen en uien zitten niet in het testproject. Om de producten zolang mogelijk vers te houden maakt Albert Heijn gebruik van het systeem dry misting. Als de test positief uitdraait zullen ze dit project in alle winkels toepassen en is dit een stap in de juiste richting naar minder plastic. Albert Heijn wil tegen 2025 hun verpakkingsmateriaal verminderen met 25 procent.
Het project loopt momenteel in Nederland maar hopelijk komt het binnenkort naar België!