Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) pleit voor een trendbreuk in het onderwijs. Want het gaat niet de goede kant op voor anderstaligen: zelfs bij tweede generatie nieuwkomers is de kennis van het Nederlands vaak onvoldoende. En dat heeft een sterk negatief effect op de schoolresultaten van de kinderen. “Allochtone ouders moeten meer betrokken zijn.”
Echt vrolijk word je er niet van: de resultaten van internationale onderzoeken naar schoolprestaties bij 15-jarigen. Want die stellen heel duidelijk dat jongeren met een migratie-achtergrond in België het minder goed doen op school.
Op zich is minister Crevits niet tegen migratie, ze noemt het expliciet “een verrijking”. Maar tegelijk kan ze niet rond de vaststelling heen dat het in België de foute kant op gaat: “Er is een gigantische kloof in resultaten tussen wie thuis Nederlands spreekt en wie thuis Turks of Arabisch spreekt. In tegenstelling tot in andere Europese landen, zoals Nederland, scoort onze tweede generatie niet beter dan onze eerste generatie”, zegt ze in Het Nieuwsblad.
En daarbij lanceert ze een oproep aan de ouders van nieuwkomers en anderstaligen en de scholen. “Ik wil de zaak ook eens omgekeerd bekijken, om ook te vragen dat ook de ouders zich actief gaan engageren bij het schoolse gebeuren. Scholen hebben de voorbije jaren al enorm geïnvesteerd in extra middelen en lesmateriaal om ervoor te zorgen dat kinderen de taal goed kennen.”
“We mogen gerust meer engagement verwachten van nieuwkomers”
“Ik weet dat dat op veel plaatsen al gebeurt, maar op veel andere plaatsen niet of nauwelijks. Er liggen enorm veel kansen voor het grijpen: als ouders meer en intenser betrokken zijn, maakt dat de kansen van de kinderen een pak groter”, zo zegt Crevits.
“We mogen in onze samenleving gerust wat meer engagement verwachten van allochtone ouders en nieuwkomers. (…) Als de ouders zich niet kunnen uitdrukken in het Nederlands en ze tonen ook geen bereidheid om het Nederlands te leren, dan heeft dat ook slechte effecten op de kinderen. Een leraar uit Maasmechelen vertelde mij dat hij perfect geïntegreerde en Vlaams sprekende 18-jarige meisjes uit zijn school zag vertrekken. Een paar jaar later komen ze terug met hun kindjes en spreken die geen woord Nederlands meer. Sorry, maar dat kan niet.”
42 procent van de Antwerpse leerlingen in het basisonderwijs spreken thuis geen Nederlands
Crevits benadrukt dat het om grote aantallen gaat. Het aantal kinderen in het basisonderwijs die thuis geen Nederlands spreken, zit in Antwerpen op 42 procent. In de Gentse scholen gaat het om 30 procent. “Dat is enorm veel. Als zij de taal niet voldoende kennen, is de kans zoveel groter dat ze hun diploma niet halen en geen werk vinden. Zo schep je meer risico’s op armoede.”
In lijn met de partijkoers van CD&V-voorzitter Beke
Het felle discours van Crevits sluit aan bij de lijn die CD&V-voorzitter Wouter Beke begin 2017 ook al uittekende. In een interview met Het Laatste Nieuws kondigde hij het al aan: “Nationaliteit is voor CD&V geen vodje papier, zoals voor sommige andere partijen. Ik heb nooit in een naïeve, multiculturele realiteit geloofd: als ge hier zijt, spreekt ge onze taal en leert ge onze regels. (…) Het is geen onmogelijk verhaal, maar het zal niet vanzelf komen. En de nieuwkomers moeten daarvoor ook zelf uit hun kot komen.”
CD&V levert met N-VA een felle strijd over wie in 2018, bij de gemeenteraadsverkiezingen, de grootste zal zijn. Daarbij gaan de christendemocraten vaker voor een ‘humanitaire’ koers, tegen een harde N-VA-lijn. Maar in wezen verschilt hun politieke visie ten opzichte van nieuwkomers en het belang van taal bij de integratie nauwelijks.