Als zzp’er werken in België, hoe zit dat nou?

Met branded content van JW Verzekeringen

Werken als zelfstandige in Nederland is vaak al druk genoeg. Maar wat als er ineens een klus uit België op je pad komt? Of je overweegt zelfs om daar te starten als ondernemer? Dan komen er toch wat andere regels om de hoek kijken dan je misschien gewend bent. Geen paniek, hieronder lees je waar je op moet letten als je als Nederlandse zzp’er aan de slag gaat in België of als je daar een bedrijf wil starten.

Een klus doen in België als Nederlandse zzp’er

Heb je een opdracht binnengehaald bij een Belgische klant? Dan is het belangrijk dat je je vooraf aanmeldt bij Limosa. Ja, dat is verplicht. Via dit systeem laat je weten dat je tijdelijk gaat werken in België. Regel dit vóór je begint, anders kun je zomaar een boete van duizenden euro’s riskeren. En die kun je vast beter besteden. Zodra je de melding hebt gedaan, ontvang je een Limosa-1 bewijs. Dit papiertje laat zien dat jij netjes volgens de regels werkt. En het zorgt er ook voor dat je Belgische opdrachtgever geen onnodige bijdragen hoeft te betalen. Wat je nog meer nodig hebt? Zorg dat je een geldig identiteitsbewijs bij je hebt, een zorgpas, een inschrijving van de Kamer van Koophandel en een Europees btw-nummer. Op de website van Limosa kun je alles nog eens rustig nalezen.

Je bankzaken regelen

Voordat je echt van start kunt, heb je een Belgische bankrekening nodig. Dat noemen ze daar een zichtrekening. Daarna kies je welke vorm jouw bedrijf krijgt. Ga je voor een eenmanszaak of iets als een bvba of vof?

Over vervoer gesproken, als je met een bedrijfsauto op pad gaat, check dan ook meteen of je een zakelijke autoverzekering nodig hebt. Helemaal als je voor je werk regelmatig de grens over moet, is dat geen overbodige luxe. En vervoer je spullen voor anderen tegen betaling? Dan ben je in België verplicht om een Eurovergunning te hebben van de NIWO.

Zelfstandig ondernemer worden in België

Denk je erover om wat langer in België te blijven hangen en daar als zelfstandige te starten? Dan zijn de eerste stappen niet zo anders dan in Nederland. Begin sowieso met het checken van je plan. Is er genoeg vraag naar wat jij doet? Het Startkompas kan daarbij helpen. Daarmee krijg je een beetje grip op hoe haalbaar je idee eigenlijk is. Wil je echt aan de slag, dan zijn er een paar dingen die je geregeld moet hebben. Je moet minimaal 18 jaar zijn en je moet je burgerrechten hebben. Verder wordt er verwacht dat je wat weet van bedrijfsvoering en dat je beroepskennis hebt in je vakgebied. Heb je vergunningen nodig? Dan moet je die natuurlijk ook op orde hebben.

Kennis van bedrijfsbeheer

Als je in België woont en een bedrijf wil starten, moet je in veel gevallen laten zien dat je kennis hebt van bedrijfsbeheer. Dat kan met een diploma, een verklaring of door te laten zien dat je al praktijkervaring hebt opgedaan. Het is even een klusje, maar daarna kun je goed beslagen ten ijs komen. Ga je met een busje of ander bedrijfsvoertuig de weg op? Dan is het ook slim om meteen te kijken naar een goede verzekering. Je bestelauto verzekeren is in dat geval geen overbodige luxe, zeker als je vaak onderweg bent voor je werk.

Inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen

Nu komt het officiële gedeelte. Je moet je inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, de plek waar alle Belgische bedrijven staan geregistreerd. Let op, dat doe je niet zelf. Hiervoor moet je naar een ondernemingsloket. Zij regelen de inschrijving en vanaf dat moment heb je een ondernemingsnummer. Handig, want dat is meteen ook je btw-nummer. Zodra dat binnen is, kun je facturen sturen en officieel van start gaan.

Belgische btw-regels, iets anders dan je gewend bent

In België werkt het btw-systeem net iets anders dan bij ons. Het standaard tarief is 21 procent, maar voor dingen zoals eten en medicijnen is het 6 procent. Er is ook nog een tussentarief van 12 procent voor bepaalde producten en diensten. Dat is dus even goed opletten als je facturen maakt.

Meer
Lees meer...