Amazon haalt Google en Apple in: meest succesvolle merk ter wereld

De Amerikaanse webstore Amazon is anno 2019 het meest waardevolle merk ter wereld. In 2018 steeg de merkwaarde van Amazon met 50 procent, waardoor het bedrijf van Jeff Bezos Google en Apple inhaalde. Het is de eerste keer sinds 2006 dat een technologiebedrijf niet bovenaan de lijst van meest waardevolle merken staat.

Uit de jaarlijkse ranking van de onderzoeksinstelling Kantar blijkt dat Amazon vorig jaar met zo’n 52 procent steeg in waarde. Amazon is 315 miljard dollar of ongeveer 278,43 miljard euro waard. Vorig jaar rond deze tijd stond Amazon nog maar op de derde plaats in de BrandZ Top 100.

Kantar stelt dat Amazon de spectaculaire stijging te danken heeft aan “slimme overnames, een uitstekende dienstverlening aan de consument en het vermogen om de concurrentie voorop te blijven door een gevarieerd ecosysteem van producten en diensten aan te bieden”.

Apple en Google ingehaald

Amazon wordt gevolgd door Apple, dat 3 procent steeg en nu 309,5 miljard dollar of zo’n 273,75 miljard euro waard is, en Google, dat 2 procent steeg en nu 309 miljard dollar of zo’n 273,3 miljard euro waard is.

De top drie wordt op de hielen gezeten door Microsoft, Visa, Facebook en Alibaba, een Chinese webstore. In de ranglijst staan in totaal 23 Aziatische merken, waaronder ook Tencent, Huawei en Baidu.

Geen Belgische merken

Er staat geen enkel Belgisch merk op de lijst. De bedrijven zijn voornamelijk te situeren in de sectoren technologie, financiën en handel. Het meest waardevolle merk uit een andere sector is McDonald’s. De fastfoodketen staat dit jaar op de negende plaats.

Meer
Lees meer...