In de verkeerstoren van de luchthaven van Charleroi is zondagavond de apparatuur uitgevallen. Dat laat de vakbond ACV-Transcom weten. “Het was op het nippertje”, klinkt het. “Als dit 15 minuten eerder was gebeurd, was een ongeval mogelijk geweest.”
Zowat alle communicatie- en datalijnen vielen zondagavond uit op de luchtverkeerstoren van Brussels South Charleroi Airport. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De vakbond laat weten dat er op dat moment nog één vliegtuig onder hun autoriteit in de lucht was. “Het toestel kon door de deskundigheid van de luchtverkeersleiders en eigen hulpmiddelen zonder problemen aan de grond worden gezet”, laat ACV-Transcom weten. “Maar vijftien minuten eerder waren er nog tien toestellen onderweg of aan het landen. Mocht dit incident zich dan hebben voorgedaan, was het risico op ongevallen exponentieel gestegen.”
Apparatuur viel uit op toren BSCA…
— Kurt Callaerts (@kurt_callaerts) 21 augustus 2017
Équipement à tomber en panne à la tour BSCA…… https://t.co/ffM9sM7ir9
Vakbond: “Dit is als rijden zonder remmen”
Er zouden al eerder “soortgelijke incidenten” voorgevallen zijn, maar volgens de vakbond wordt er niets tegen ondernomen: “Telkens kregen we de belofte dat er de nodige stappen gingen ondernomen worden, zodat dit niet meer kan gebeuren.”
De schuld ligt volgens ACV-Transcom dan ook bij “de leveranciers van de netwerken” die “hun belofte niet kunnen waarmaken”, in hun geval Proximus dus. “Extra investeringen en veel meer terug in eigen beheer organiseren is de enige garantie op de meest veilige en bedrijfszekere dienstverlening”, klinkt het nog.
Volgens de vakbond is het uiterst gevaarlijk om op deze mate van onzekerheid tewerk te gaan op een luchthaven: “Dit is vergelijkbaar met rijden met een wagen waar je niet zeker van bent dat de remmen wel werken als je wil stoppen. De stress die dit met zich meebrengt is enorm.”
Volgens Kurt Callaerts van ACV-Transcom zijn de verkeersleiders ook overbelast en vragen ze al langer om extra werkkrachten. “Zo werkt men op de toren van Charleroi al meer dan een jaar met een equivalent van 15,2 voltijdse werkkrachten”, zegt Callaerts. “Terwijl er 18 nodig zijn. De luchtverkeersleiders daar willen dat de luchthaven kan blijven functioneren. Daarom werken ze vaak tot twaalf dagen na elkaar om dan in hun twee dagen ‘rust’ ook nog te gaan helpen.”
Investeringen van 97 miljoen
Dominique Dehaene, woordvoerder van luchtverkeersleidingsbedrijf Belgocontrol, geeft toe dat er gisteravond technische problemen waren op Charleroi: “Het personeel heeft daar heel goed op gereageerd. In de loop van de nacht hebben onze technici de problemen verholpen. Nu blijkt trouwens dat een fout bij Proximus aan de basis lag van onze problemen.”
Op de kritiek van de vakbond zegt Dehaene dat Belgocontrol 97 miljoen euro investeert in apparatuur en in personeel. “We spreiden die investeringen tot 2020”, zegt Dehaene. “Maar dit jaar doen we al de grootste injectie van 37 miljoen euro om de apparatuur te vernieuwen en om nieuwe medewerkers aan te trekken. We zijn in sneltempo onze achterstand van de voorbije jaren aan het goedmaken.”