Apple op weg naar recordjaar: iPhone-verkopen stijgen naar historisch niveau in 2025

Apple lijkt in 2025 af te stevenen op een ongeziene verkooppiek. Volgens een nieuw rapport van onderzoeksbureau IDC zal het techbedrijf volgend jaar maar liefst 247,4 miljoen iPhones verschepen, aanzienlijk meer dan het vorige record van 236 miljoen toestellen in 2021, ten tijde van de iPhone 13.

De verwachte groei komt vooral door het uitzonderlijke succes van de iPhone 17-serie. IDC spreekt van een fenomenale ontvangst, vooral in China, waar de vraag opmerkelijk sterk is. Het aantal verschepingen – een belangrijke indicator die toont hoeveel toestellen naar distributeurs worden gestuurd – wijst op een explosieve vraag naar Apple-producten.

Voor Apple is de lancering van de iPhone 17 cruciaal. Het bedrijf kreeg de afgelopen jaren te maken met stevigere concurrentie in China en vragen over zijn AI-strategie, terwijl Android-rivalen volop inzetten op nieuwe functies. IDC voorspelt dat Apple in het vierde kwartaal van dit jaar 17 procent meer iPhones zal verschepen in China. Daardoor zou de Chinese smartphonemarkt in 2025 met 3 procent groeien, terwijl eerder nog een krimp van 1 procent werd verwacht.

Concurrentie zet druk op Apple

Ondanks de positieve vooruitzichten verloor Apple recent terrein in China aan lokale spelers, met Huawei op kop. IDC’s voorspellingen sluiten aan bij die van Counterpoint Research, dat verwacht dat Apple in 2025 voor het eerst in 14 jaar opnieuw Samsung zal voorbijsteken in wereldwijde smartphonezendingen.

Toch hangen er ook onzekerheden boven het succesverhaal. Volgens Bloomberg overweegt Apple om het basismodel van de iPhone 18 pas in 2027 te lanceren, wat zou breken met de traditionele jaarlijkse lanceringscyclus. IDC waarschuwt dat zo’n verschuiving de iPhone-verkopen in 2026 met zo’n 4,2 procent kan doen dalen.

Als de huidige trend doorzet, wordt 2025 echter een absoluut topjaar voor het bedrijf – gedreven door de iPhone 17 en een opvallende comeback op de cruciale Chinese markt.

Meer
Lees meer...