Apple heeft een hele resem nieuwe diensten en upgrades voorgesteld, maar het was vooral lang wachten op hun allerlaatste aankondiging, hun eigen streamingdienst Apple tv+. De ene na de andere ster passeerde de revue, met verschillende projecten waarop werd ingezoomd, maar wat echte informatie betreft, blijven we toch op onze honger zitten.
Apple wist de spanning op te bouwen. Het liet de wereld wachten op de langverwachte release van hun streamingdienst tot het einde van hun voorstelling. Eerst lieten ze hun Apple News-dienst, een nieuwe betaalservice en een eigen gamingabonnement Apple Arcade op ons los. Maar toch was iedereen maar op één ding aan het wachten: het nieuwe Apple TV+, hun eigen streamingdienst.
Regisseurs Steven Spielberg, J.J. Abrams en M. Night Shyamalan, actrices Octavia Spencer, Reese Witherspoon en Jennifer Aniston, acteur Damien Chazelle en ga zo maar door. Apple had een resem sterren klaar staan om hun streamingdienst voor te stellen aan het grote publiek. Allemaal hadden ze het over creativiteit en storytelling in een mooie video die wel maar weinig te maken leek te hebben met het eigenlijke onderwerp: de lancering van Apple TV+. Een voorbode voor wat zou komen, zo bleek.
Sterrencarrousel
Eerst mocht Steven Spielberg, die recent nog hard van leer trok tegen Netflix, alleen het podium op om zijn project voor Apple voor te stellen. Hij zal er het 93 jaar oude Amazing Stories, dat hij al eens bewerkte in ’85, gaan verfilmen. Daarna kwamen ook Reese Witherspoon, Jennifer Aniston en Steve Carell hun The Morning Show voorstellen, een van de Apple-series die al een tijdje geleden bekend gemaakt werden. Opnieuw kregen we geen enkel beeld te zien.
En de sterren waren nog niet op, want vervolgens kwamen Aquaman-acteur Jason Momoa en actrice Alfre Woodard een nieuw sciencefictionproject voorstellen. Apple wist ook Kumail Nanjiani, bekend uit de HBO-serie Silicon Valley, te strikken. Nanjiani, die er een kleine stand-upshow van maakte, zal met Little America een serie produceren over de menselijke verhalen van immigranten. Een stukje Sesamstraat op het podium kon dan wel op applaus rekenen, het was toch vooral afwachten op meer informatie over de streamingdienst zelf. En daar moesten we nog wat langer op wachten, want Sara Bareilles bracht eerst nog live de introsong van haar een nieuwe programma, dat ze samen met regisseur J.J Abrams voor de nieuwe streamingdienst zal maken.
Weinig info
Maar dan was de sterrencarrousel eindelijk gedaan en kregen we voor het eerst ook echt beelden te zien van eigen creaties. In een gigantische supercut, waar we toch weer alle sterren zagen voorbijflitsen, passeerden tientallen series de revue. En dan was het eindelijk de tijd voor wat informatie.
Apple TV+ zal, logischerwijze, te zien zijn via de vernieuwde Apple TV-app. Dat zal advertentievrij zijn, on demand en in tegenstelling tot Netflix ook helemaal online én offline. Ze legden er duidelijk de nadruk op dat alles te downloaden zal zijn. In tegenstelling dus tot Netflix, waar enkel bepaalde series en films gedownload kunnen worden. Het nieuwe Apple TV+ zal in meer dan 100 landen beschikbaar zijn en dat al vanaf deze herfst. Maar daar hield het meteen ook op, want dat was de enige bruikbare informatie die Apple vrijgaf.
Oprah
Tim Cook duwde het er daarna zelf nog wat extra in: met Apple TV+ wil Apple inzetten op kwaliteit. Met Apple tv+ maken ze een “commitment to quality storytelling“, zei de Apple-CEO. Daar hebben ze alvast de namen voor binnengehaald, en daar mocht Cook zelf nog een extra grote naam aan toevoegen. Want nog was de blijkbaar sterrencarrousel niet gedaan.
Met een eigen introfilmpje werd niemand minder dan Oprah aangekondigd. Oprah zal twee documentaires gaan maken voor Apple. Eentje genaamd Toxic Labour over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer, en meerdelige docu over mentale gezondheid.
Wat heeft Apple nu eigenlijk voorgesteld?
Ondanks een enorm lange keynote weten we nog altijd maar bitter weinig over de nieuwe streamingdienst. Er werd gigantisch veel tijd gespendeerd aan de verschillende projecten die in de pijplijn zitten voor Apple tv+, maar verder dan een korte teaser van al die shows kwam het niet. Echte informatie was schaars (zo bleef het bijvoorbeeld akelig stil over de prijs) en wat ze al losten, deed niemand achterovervallen.
Hoewel we al meer weten over de projecten die er zitten aan te komen (en die konden ons eerlijk gezegd niet allemaal overtuigen), blijft het toch koffiedik kijken en afwachten tot er meer informatie bekend wordt gemaakt. Maar één ding is zeker: Netflix staat niet te trillen in z’n schoenen, en dat was toch een beetje de bedoeling.