Australië breidt zijn wetgeving rond sociale media verder uit. Vanaf december 2025 zal ook YouTube verboden worden voor tieners jonger dan 16 jaar. Daarmee komt er een einde aan de uitzonderingspositie van het populaire videoplatform, dat tot nu toe gespaard bleef van de eerder aangekondigde beperkingen. De Australische regering wil zo kinderen beter beschermen tegen schadelijke online-inhoud.
De aankondiging kwam van premier Anthony Albanese, die benadrukte dat online platformen “een negatieve invloed” hebben op Australische jongeren. Volgens hem wil de regering ouders sterker ondersteunen bij het beschermen van hun kinderen tegen de invloed van algoritmes en schadelijke content.
De beslissing maakt komaf met de eerdere vrijstelling voor YouTube, dat vaak werd ingezet door opvoeders en leraren. Australië was vorig jaar al het eerste land ter wereld dat een verbod op sociale media voor jongeren onder de 16 aankondigde. Grote techbedrijven zoals Meta (Facebook, Instagram), Snapchat en TikTok spraken zich toen fel uit tegen de plannen.
YouTube reageert teleurgesteld
De koerswijziging volgt op nieuw onderzoek van de Australische internetwaakhond. Daaruit bleek dat 37 procent van de minderjarigen aangaf ooit schadelijke of verontrustende content op YouTube gezien te hebben. Minister van Communicatie Anika Wells zei daarover dat jongeren eerst “hun identiteit moeten ontwikkelen voordat ze door algoritmes worden beïnvloed”.
YouTube, dat eigendom is van techgigant Alphabet, reageerde teleurgesteld op het nieuws. Het platform blijft volhouden dat het geen sociaal medium is en bekijkt nu welke andere stappen het kan ondernemen. Intussen zegt het wel het gesprek met de Australische overheid open te houden.
Wanneer gaat de wet in?
De wet die sociale media verbiedt voor jongeren onder de 16 werd vorig jaar al goedgekeurd, maar gaat pas in op 10 december 2025. Bedrijven die de leeftijdsbeperkingen niet naleven, riskeren dan hoge boetes. Premier Albanese bevestigde dat zijn regering vastberaden is om de negatieve impact van online platformen op kinderen en jongeren aan te pakken.
