Autofabriek wordt bottelarij: Konings trekt naar oude site Ford Genk

Een opsteker voor de reconversie van de voormalige Ford-site in Genk: drankenproducent en -bottelaar Konings gaat vanaf de lente van volgend jaar productie- en stockageactiviteiten opstarten in het blok waar vroeger de legendarische Mondeo gebouwd werd.

Ford Genk sloot eind 2014 de deuren, een enorme klap voor de Belgische auto-industrie. De vastgoedvennootschap Genk Green Logistics, waarachter de bedrijven Intervest en Groep Machiels schuilen, hoopt de enorme site van 250.000 vierkante meter een nieuwe industriële toekomst te geven.

Sinds de commercialisering minder dan een jaar geleden trokken er vier bedrijven in: Eddie Stobart Europe, P&O Ferry Masters, Neovia Logistics en Nippon Express Belgium. Daar komt binnenkort een vijfde speler bij, bovendien een lokale grote naam: bottelbedrijf en drankenproducent Konings.

Het Zonhovense bedrijf gaat 30.000 vierkante meter huren voor minstens 20 jaar en neemt zijn intrek in het “Mondeo-blok”, waar het vanaf mei 2023 productie- en logistieke activiteiten wil opstarten. Het gaat in een eerste fase om een nieuwe lijn voor verpakkingen in blik en een tewerkstelling van 75 mensen.

Reconversie

“Met Konings trekken we naast logistieke activiteiten ook een belangrijk volume productieactiviteit aan, een impuls voor de werkgelegenheid in de Genkse regio”, zegt Genk Green Logistics, dat nu in totaal voor 40 procent van de oude Ford-site een bestemming gevonden heeft. “Dit is dan ook een belangrijke stap voorwaarts in de duurzame reconversie.”

Konings, dat 800 mensen werk biedt, is actief in het bereiden en afvullen van dranken, evenals de stockage van grondstoffen, hulpstoffen en afgewerkte producten. De onderneming werkt uitsluitend voor derden, meestal grote drankenmerken. CEO Axel Vuylsteke hoopt het bedrijf te verdubbelen tegen 2025. De omzet klom tussen 2007 en 2019 al van 45 naar 240 miljoen euro.

(am)

Meer
Lees meer...