Bacardi-Cola in blik: Coca-Cola lanceert nieuwe cocktail

In een nieuwe stap in de snelgroeiende markt van kant-en-klare cocktails heeft Coca-Cola, in samenwerking met Bacardi Limited, een voorgemengde rum-cocktail gelanceerd. Deze nieuwe drank wordt in 2025 verwacht in Mexico en een aantal Europese markten, met een mogelijke lancering in de Verenigde Staten later dat jaar.

Coca-Cola zet zijn expansie voort in de snelgroeiende markt van kant-en-klare cocktails, dit keer in samenwerking met Bacardi Limited. De Bacardi-Cola mix in blik wordt het nieuwste lid van Coca-Cola’s portfolio van voorgemengde alcoholische dranken. Het product wordt begin 2025 verwacht op de schappen in Mexico en enkele Europese landen, terwijl de Verenigde Staten mogelijk later in het jaar volgen.

De lancering komt niet onverwacht, gezien de groeiende populariteit van cocktails in blik. In 2023 werd deze categorie het snelst groeiende segment binnen de gedistilleerde drankenmarkt in de VS, met een omzet van 2,8 miljard dollar (2,5 miljard euro), een indrukwekkende stijging van 26,7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Voorgemengde cocktails in opmars

Het succes van kant-en-klare cocktails past binnen een bredere trend waarin sterke dranken steeds dominanter worden in de alcoholmarkt. Voor het tweede jaar op rij overtroffen sterke dranken zowel wijn als bier in de Verenigde Staten. Wodka blijft de best verkochte gedistilleerde drank, goed voor een omzet van ongeveer 7,2 miljard dollar (6,4 miljard euro).

Coca-Cola is de laatste jaren zeer actief op deze markt. Eerder lanceerden ze samenwerkingen zoals de Topo Chico Hard Seltzer met Molson Coors en de Jack and Coke met Jack Daniels van Brown-Forman. Daarnaast is Sprite een samenwerking aangegaan met Absolut Vodka van Pernod Ricard, wat leidde tot de lancering van Sprite-cocktails in kant-en-klare blikken.

Marktprognoses: sterke groei op komst

James Quincey, CEO van Coca-Cola, benadrukt dat de uitbreiding naar alcoholische dranken deel uitmaakt van hun bredere strategie om een veelzijdig drankportfolio op te bouwen. Met de nieuwe Bacardi-Cola mix wil het bedrijf inspelen op de positieve vooruitzichten voor de kant-en-klare alcoholmarkt.

Ondanks een lichte vertraging in de verkoop van koolzuurhoudende dranken in 2022, veerde de markt in 2023 weer op, met een omzet van 18,97 miljard dollar (16,97 miljard euro) in de VS. Analisten verwachten dat deze groei de komende jaren zal aanhouden, met positieve vooruitzichten tot ver in 2030.

Meer
Lees meer...