Backwards compatibility bij PS5 lijkt stilaan een zekerheid: Sony dient opnieuw een patent in

Krijgen we bij de PlayStation 5 eindelijk backwards compatibility? Daar lijkt toch echt op, want Sony heeft nu al een zoveelste patent dat maar weinig aan de verbeelding overlaat. Opnieuw is het Marc Cerny, de grote man achter de PS4 en volgens geruchten ook achter de PS5, die het patent indiende. 

Het werd stilaan tijd, maar nu lijkt Sony toch eindelijk toe te geven. Sony heeft namelijk al voor de zoveelste keer een patent ingediend waarin het een manier om backwards compatibility in te bouwen beschrijft. Of die patenten op de nog aan te kondigen nieuwe PlayStation, de PlayStation 5, slaan, is natuurlijk nog niet zeker. Al lijkt vooral wie dat patent indiende daar toch echt op te wijzen.

Bovenaan het patent prijken namelijk de namen van Mark Cerny en David Simpson. Die eerste was niet alleen dé grote man achter de PlayStation 4, maar zou volgens verschillende geruchten ook meewerken aan de nieuwste Sony-console, de PlayStation 5. David Simpson is dan weer de hoofdprogrammeur en projectmanager bij Naughty Dog, een game-ontwikkelaar van Sony die onder meer achter de iconische Crash Bandicoot-reeks en pareltjes als Uncharted en The Last of Us zit.

Emulatie

De naam van het patent laat niet al te veel aan de verbeelding over: ‘Backward compatibility by algorithm matching, disabling features, or throttling performance‘.

Op zich is het patent vrij simpel. “Een nieuw apparaat dat een applicatie uitvoert op de nieuwe CPU bepaalt of het een applicatie is van een legacy apparaat (een oud apparaat, uit een vorige reeks, red.) met een legacy CPU. Als het een applicatie is voor een legacy apparaat, zal de nieuwe CPU de applicatie uitvoeren met een aantal bepaalde eigenschappen van de nieuwe CPU die de legacy CPU niet heeft uitgeschakeld.”

Hoe dat ‘nieuwe apparaat’, dus de PlayStation 5, zal kunnen achterhalen of een game voor zo’n legacy apparaat werd ontwikkeld, werd al in een eerder patent beschreven.

Sony speelt dus met het idee van emulatie, waarbij een nieuwe CPU of processor de prestatie van een oudere zal gaan nabootsen. Het patent beschrijft dus een methode om voor backwards compatibility te zorgen zonder ook echt een oude CPU in te bouwen in het apparaat.

In tegenstelling tot wat ze in een eerder patent hadden beschreven, wil Sony nu dus vooral de originele ervaring van een oud game gaan terugbrengen. Een ouder patent leek namelijk te hinten op een soort van remastering, waarbij oudere games geüpgraded zouden worden op de nieuwe PlayStation zoals dat ook het geval was bij de Xbox One X Enhanced.

De PlayStation-legacy

Welke manier het ook wordt, het lijkt stilaan zeker dat we eindelijk een vorm van backwards compatibility zullen krijgen bij de nieuwe PlayStation. Eindelijk, want Sony zwoer bij de PlayStation 3 en PlayStation 4 erbij games te maken exclusief voor die platforms. Wilde je een PlayStation 2-klassieker spelen, moest je meteen ook een PlayStation 2-console in huis halen. Op die manier ontraadde Sony gamers eigenlijk een beetje om oude games te spelen. Een tactiek om meer nieuwe games te verkopen natuurlijk, maar het ontkende daarmee meteen ook z’n eigen legacy, zoals ze het in hun eigen patenten zo mooi zeggen.

PlayStation heeft een enorm rijke geschiedenis, en toch ontkent het die eigenlijk al jarenlang. Dat Sony nu backwards compatibility lijkt te onderzoeken, wijst erop dat ze hun oude klassiekers eindelijk weer de aandacht willen geven die ze verdienen en dat het ook z’n eigen geschiedenis na vele jaren weer omarmt. En daar kunnen fans alleen maar blij om zijn.

Stadia

De komende maanden en jaren zullen alvast heel interessant worden voor gamers. Vergeet niet dat die nieuwe PlayStation nog moet worden aangekondigd, net zoals de nieuwe Xbox-console. Met de Mad Box komt er ook voor het eerst in heel lang een nieuwe speler naast de grote drie, PlayStation, Xbox en Nintendo. Al is de vraag vraag of die nieuwe console ook echt voor concurrentie zal kunnen zorgen.

Wat wel al zeker lijkt, is dat de nieuw aangekondigde Google-gamestreamingdienst Stadia een fikse uitdager zal worden. Met hun cloud based gaming zond de zoekgigant een schokgolf door de gamewereld. En met Microsoft, Apple en nog een hele hoop anderen die ook daar hun hoed in de ring willen gooien, zullen de grote consolebedrijven toch ietwat angstvallig naar de toekomst kijken. De concurrentie was nog nooit zo groot, en dat zal de consumenten, de gamers zelf dus, alleen maar ten goede komen.

Meer
Lees meer...