De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) gelooft niet dat de auto ooit uit de stad zal verdwijnen. Hij vertelde op het European Automotive Forum dat “een stad zonder auto’s letterlijk armer zal zijn”. De Wever zegt dat we moeten ophouden met de automobilist de schuld te geven van alles.
In Antwerpen heerst er nu al bijna een jaar een lage-emissiezone (LEZ) waarin enkel voertuigen mogen rijden die aan bepaalde milieucriteria voldoen. Ook Gent, Mechelen en Willebroek zullen volgen vanaf 2020. Ondanks alle maatregelen om bepaalde auto’s uit Antwerpen te houden, wil Bart De Wever de auto zeker niet bannen uit de stad. Hij vindt dat wij moeten stoppen met de schuld in de schoenen van automobilisten te duwen.
Bedrijfswagens
“Een stad zonder auto’s zal letterlijk armer zijn”, luidt het bij Knack. De Antwerpse burgemeester wil hiermee zeggen dat veel gezinnen gewoon niet zonder wagen kunnen. “Hen die afnemen, zou tot economische en demografische achteruitgang leiden.”
Over bedrijfswagens heeft De Wever ook een mening. Hij gelooft dat gratis wagens en brandstof niet zorgen voor schonere lucht. Maar mensen zouden volgens hem wel keuzevrijheid moeten hebben. “Om mensen uit hun bedrijfswagen te krijgen, moeten we hen betere oplossingen bieden, niet hen meer doen betalen voor minder”, zegt De Wever. Hij vindt dat de bedrijfswagen enkel bestaat als uitweg voor de verstikkende belastingtarieven in dit land.
Deelauto
Volgens De Wever zou het traditionele autobezit niet blijven voortduren. “Kijk naar het immense succes van fietsdelen vandaag al in Antwerpen. Ik verwacht dat ook bij de auto.” De burgemeester is van mening dat mensen wel een auto nodig hebben, maar niet per se een auto moeten bezitten. “Eén deelauto kan tot tien privéwagens vervangen.”
Auto's zorgen inderdaad voor heel wat problemen, luchtvervuiling, files enz. Maar hoeveel procent vd bevolking wil zijn wagen inleveren? Oordeelkundig gebruik met voldoende alternatieven zou een aanvaardbare oplossing voor iedereen kunnen zijn.
— wannes005 (@wannes005) 18 januari 2018
En de luchtvervuiling?
Als we inderdaad allemaal een auto delen, zou de luchtkwaliteit ook beteren. Maar voorlopig zijn we nog niet waar we moeten zijn. Uit een nieuw luchtkwaliteitsmodel van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) blijkt dat de Europese normen voor stikstofdioxide tot in de kleinere Vlaamse gemeenten wordt overschreden. Niet alleen in grote Vlaamse steden zoals Brussel, Antwerpen of Gent, maar ook in alle andere steden en gemeenten zijn er straten waar de Europese grenswaarden worden overschreden.
Stikstofdioxide, dat vooral door diesels wordt uitgestoten, verduidelijkt dat de luchtvervuiling wordt veroorzaakt door het verkeer. We hopen voorlopig dus nog op verbetering in Vlaanderen, met of zonder auto’s in de steden.