Geschreven met input van Suitable
Over het succes van Instagram valt niet te twisten. Van de producent van herenmode Suitable tot Ester Manas: stuk voor stuk zijn ze op het socialemediaplatform Instagram te vinden. En op Instagram is het terzelfder tijd vaak over de koppen lopen van influencers die je overstelpen met mode-inspiratie. Niet alleen het toenemend succes van dergelijke influencers wakkeren de interesse bij Belgische kledingbedrijven aan, maar bovendien wordt het ook steeds makkelijker om influencercampagnes op te zetten. Platformen als LinkPizza slagen er namelijk heel goed in om vraag en aanbod samen te brengen. Hoewel de Belgische kledingsector heil ziet in Instagram, waarschuwt een empirisch onderzoek aan de Universiteit Gent voor een beperkte invloed op de omzet.
Aanwezigheid en hogere mate van Instagramgebruik zorgen niet voor omzetstijging
Dit onderzoek ging door middel van een regressieanalyse, een statistische analyse waarbij er wordt nagegaan of er sprake is van een samenhang, na of het gebruik van Instagram bijdraagt aan de financiële resultaten van bedrijven in de Belgische kledingsector. De conclusie van het onderzoek is heel duidelijk: de loutere aanwezigheid van een Belgisch kledingmerk op Instagram draagt niet significant bij aan de financiële resultaten van het merk. Ook een hoger betrokkenheidspercentage leidt niet tot een hogere winstgevendheid. Hetzelfde kunnen we bovendien zeggen over een hogere mate van Instagram-gebruik. Allen resulteren ze niet in een hogere of een lagere winstgevendheid van het Belgische kledingmerk. Het louter aanwezig zijn op Instagram levert met andere woorden bitter weinig op.
Alles draait om het aantal volgers
Dit wil echter nog niet zeggen dat de Belgische kledingsector helemaal weg moet blijven van Instagram. Volgens hetzelfde onderzoek heeft een voldoende groot aantal volgers namelijk wel een positieve invloed op de winstgevendheid van het bedrijf. Het moet hierbij dan natuurlijk wel om organische volgers gaan en niet om gekochte Instagram-volgers, iets waar Instagram overigens tegen optreedt. Experts wijzen er bovendien op dat er nog andere redenen zijn waarom bedrijven op Instagram aanwezig moeten zijn. Fashion branding wordt daarbij vaak genoemd. Daarbij draait het niet meteen om het rechtstreeks vergaren van meer omzet, maar wel om het bieden van een merkbeleving en zorgen dat consumenten het juiste gevoel hebben bij het zien van de kleding of het merk.
Het is iets waar Fred Perry, het modemerk dat opgericht is door Roland Garros-winnaar Frederick John Perry, vaak mee uitpakt. Het merk combineert een sportieve en een casual uitstraling en is sterk aanwezig op Instagram. Recent knoopten ze een samenwerking aan met Gorillaz, de Britse band die in 2006 nog de Grammy Award voor Best Pop Collaboration with Vocals won. Hierdoor is de band nu in een outfit van Fred Perry te zien. Daar pakten ze op Instagram gretig mee uit. Gorillaz heeft meer dan 3 miljoen volgers en het leverde Fred Perry natuurlijk veel bekijks op. Tegelijkertijd zorgde het ook voor heel wat extra volgers. Voor de Belgische kledingsector kan het dus nog steeds interessant zijn om samenwerkingen met influencers aan te knopen wanneer zij ook extra volgers opleveren, want dat is nog steeds het beste voor de omzet. En dat is nog steeds waar het allemaal om draait.