Belgische politieke partijen hebben in 2024 een recordbedrag van meer dan 15 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op sociale media. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport van AdLens, een collectief van journalisten, activisten en onderzoekers dat sinds 2020 de online advertentie-uitgaven van politieke partijen opvolgt. De forse stijging in uitgaven valt samen met een jaar vol belangrijke verkiezingen.
Voor het eerst richt AdLens zich niet enkel op Meta (Facebook en Instagram), maar ook op Google (Google en YouTube). De uitbreiding van de analyse laat zien dat partijen hun digitale strategie diversifiëren. De totale uitgaven aan online advertenties zijn meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor.
Vlaams Belang aan kop, N-VA zakt weg
Op Meta blijft Vlaams Belang de grootste spender. De partij verhoogde haar uitgaven van 1,7 miljoen euro in 2023 naar 2,35 miljoen euro in 2024. Opvallend is de daling bij N-VA, die haar uitgaven op Meta terugbracht van 1,69 miljoen euro naar 960.000 euro.
Hiermee zakt N-VA naar de vijfde plaats in Vlaanderen, achter Vlaams Belang, Vooruit (1,19 miljoen euro), PVDA (1,07 miljoen euro) en cd&v (1,06 miljoen euro). Groen (710.000 euro) en Open Vld (470.000 euro) sluiten de lijst af. In Franstalig België voert Les Engagés de lijst aan met 760.000 euro aan uitgaven.
Google groeit in populariteit
Ook op Google voert Vlaams Belang de lijst aan met 391.000 euro aan advertentie-uitgaven, al ligt dat bedrag beduidend lager dan op Meta. Toch groeit Google als advertentieplatform: in 2024 werd er drie keer zoveel uitgegeven als in 2023. Ter vergelijking, bij Meta ging het om een verdubbeling van de uitgaven.