Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) wil geen totaalverbod op alcohol in het verkeer, zoals de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers (N-VA) had voorgesteld. Wel wil Weyts harder optreden tegen veelplegers en wil hij een verbod op de “hypocriete” radarverklikkers.
Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers (N-VA) pleitte afgelopen weekend voor een nultolerantie in het verkeer. Maar volgens zijn partijgenoot, Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA), is dat geen goed idee. Daarmee straf je de bestuurders die zich wél aan de regels houden, redeneert hij. Weyts wil optreden tegen de hardleerse chauffeurs. In De Ochtend op Radio 1 heeft hij gezegd dat 65 procent van de mensen die positief blazen, boven de 0,8 promille uitkomen. Die groep die boven 0,5 blaast, wil Weyts viseren: “Het zit bij ons nog te veel ingebakken dat het best nog even kan, vooral bij 40-plussers.” Bij een nultolerantie zou er volgens Weyts niet genoeg politiecapaciteit zijn om de hardleerse bestuurders aan te pakken.
Vlaams expertisecentrum pleit voor nultolerantie
Toch meent Marijs Geirnaert van het Vlaams expertisecentrum voor alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen (VAD) dat een nultolerantie voor alcohol in het verkeer veiliger is én gemakkelijker om na te leven. “Er zijn een aantal argumenten om toch naar nul te gaan”, klinkt het in de kranten van Het Mediahuis. Het is sowieso het veiligste en het is ook veel makkelijker om niet te drinken dan om een beetje te drinken. Het probleem is dat je jezelf overschat. Dat is de invloed van alcohol op de hersenen: bewuste keuzes maken wordt moeilijker. Een nultolerantie is veel duidelijker.”
Geirnaert benadrukt dat heel veel dronken bestuurders niet gestraft worden: “De pakkans is zeer laag.” De beslissing om naar een nultolerantie over te schakelen, is een politieke afweging, besluit ze. “Maar vanuit oogpunt van gezondheid en veiligheid zou het beter zijn.”
Verbod op radarverklikkers
Ook wil Weyts een verbod op radarverklikkers, zoals Coyote. Hij kijkt naar Frankrijk. Daar mag enkel de ruime omtrek van een controle aangekondigd worden. “Het ad hoc signaleren van controles vind ik niet kunnen”, zegt Weyts. “We vinden met z’n allen dat het onaanvaardbaar is om te snel te rijden, maar langs de andere kant heb je die verklikkers. Hypocriet. Maar ik besef dat zo’n verbod invoeren geen populaire maatregel is.”
Zo’n verbod is geen Vlaamse bevoegdheid, maar moet op het federale niveau geregeld worden. “Voor de duidelijkheid: echte radarverklikkers, de soort die je op de zwarte markt kan kopen, zijn al verboden in ons land”, zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “Daar staan zelfs heel zware straffen op. Een algemeen verbod op zogenaamde peer-to-peer-systemen zoals Coyote zien wij echter niet zitten. Want als je Coyote verbiedt, moet je ook bijvoorbeeld Waze (een gps-app met actuele verkeersinformatie, red.) verbieden. En wat dan met Facebookgroepen die verkeerscontroles melden? Of vrienden die elkaar een sms’je sturen?”
Frans systeem mogelijk
Ook meent Bellot dat zo’n algemeen verbod juridisch moeilijk haalbaar is. Een regelgeving zoals Frankrijk is volgens hem wél mogelijk: “Als daar een voorstel over komt, willen we dat zeker bekijken.”
Ook VIAS, het nieuwe Instituut voor Verkeersveiligheid, is voor het Franse systeem te vinden. “Op dit moment weten bestuurders exact waar ze moeten vertragen of welke locatie ze moeten vermijden als ze niet willen blazen”, klinkt het daar. “Door alleen een zone van bijvoorbeeld twee kilometer aan te geven, zorg je ervoor dat ze langer naar hun snelheid moeten kijken of maak je het moeilijker de controle te omzeilen.”