Binnen twee maanden begint het Wereldkampioenschap in Brazilië, dus vond Pepsi het hoog tijd om een nieuw reclamefilmpje met topvoetballers te lanceren. Niets nieuws, zou je denken, ware het niet dat het om een interactieve spot gaat. Dat wil zeggen dat je het verhaal zelf kan sturen, met enkele simpele muisklikken. Leuk detail: ook onze Vincent Kompany is te zien in de reclame.
Als je de onderstaande YouTube laat afspelen, krijg je eerst vijf seconden de kans om het filmpje interactief te maken. Klik je door, dan kom je terecht op de website van Pepsi. En dan begint het…
Er zijn 11 momenten in de clip waarop het muispijltje verandert in een symbool. Klik je daarop, dan krijg je een extraatje te zien. Klik je niet, dan loopt het filmpje gewoon verder.
Zo komt het hoofdpersonage met het blikje Pepsi bijvoorbeeld stervoetballer Lionel Messi tegen, terwijl hij een krant aan het lezen is. Op dat moment verandert je muis in een krantje. Klik je, dan krijg je een scène te zien waarin Messi ineens opgemerkt wordt door een voorbijganger en iedereen op hem vliegt. Klik je niet, dan doet Messi zijn krant gewoon weer omhoog en leest hij verder.
Opvallend: ook onze eigen Vincent Kompany heeft een gastrol in het interactieve clipje. We krijgen hem te zien terwijl hij wat kunstjes uitvoert met een bal. Klik je op dat moment, dan krijg je nog meer kunstjes te zien. Klik je niet, dan schopt Vincent de bal gewoon weg.
Hoewel het filmpje zich duidelijk afspeelt in Rio en enkele topvoetballers laat zien, is er geen enkele verwijzing naar het Wereldkampioenschap zelf. Pepsi is immers geen officiële sponsor van het WK, die eer is weggelegd voor concurrent Coca-Cola.
Bronnen: AdWeek, Mashable.