‘Blood Sugar Sex Magik’ wordt 27 jaar: deze 10 dingen wist je nog niet over die Red Hot Chili Peppers-klassieker

‘Blood Sugar Sex Magik’ (1991), een absolute mijlpaal in de popmuziek en de carrière van de Red Hot Chili Peppers, mocht gisteren 27 kaarsjes uitblazen. Met deze plaat braken de Peppers wereldwijd écht door en het was hun laatste werk met gitarist John Frusciante tot die terug bij de band kwam in 1998.

Begin jaren 90 waren de Red Hot Chili Peppers heter dan heet. Ze hadden net een zware periode achter de rug. Zo overleed hun originele gitarist Hillel Slovak in 1988 aan de gevolgen van een heroïneoverdosis. Bovendien kampten zanger Anthony Kiedis en gitarist John Frusciante in die tijd ook met substantieproblemen.

Maar de Peppers hadden vooral ook veel fun en ze werkten keihard. Met ‘Mother’s Milk’ uit 1989 werden ze steeds vaker op Amerikaanse radiozenders gedraaid en ook MTV begon hen te beschouwen als een niet-eendagsvlieg. De clip voor hun Stevie Wonder-cover Higher Ground werd zelfs meerdere keren per dag gespeeld.


Van cultband naar rocksterren

Maar ‘Blood Sugar Sex Magik’ katapulteerde de Peppers begin jaren 90 van een obscure, funky cultband naar échte rocksterren. De groep tekende bij een nieuw label, Warner Bros., en ging voor het eerst in zee met de legendarische producer Rick Rubin. Het album bracht hits voort zoals Give It Away, Under the Bridge, Breaking the Girl en Suck My Kiss. De plaat verkocht 13 miljoen exemplaren wereldwijd, waarvan 7 miljoen in de VS alleen.

Wedden dat je deze 10 dingen nog niet wist over ‘Blood Sugar Sex Magik’?

1. De band wou eerst eigenlijk niet werken met Rick Rubin

Hoewel Rick Rubin in 1991 een meer dan indrukwekkend cv had, twijfelden de Peppers eerst om hem onder de arm te nemen voor de opnames van hun vijfde album. “Wij dachten: ‘Die gast houdt van negatieve groepen zoals Slayer en Danzig'”, zei Anthony Kiedis in 1991 aan BAM magazine. “De Red Hot Chili Peppers hebben altijd gedraaid rond positieve energie. Het zou nooit werken.”

“Maar dan ontmoet je die man en zie je hoe cool hij echt is. De productie van ‘Blood Sugar Sex Magik’ met Rubin was zo’n positief en productief proces dat we onze volgende vijf platen met hem opgenomen hebben.”

2. ‘Blood Sugar Sex Magik’ werd opgenomen in ‘de mansion’, de gigantische villa en opnamestudio van Rick Rubin

Het gigantische, antieke pand, waar Rubin in woont, werd in 1918 gebouwd en is gevestigd op de chique Laurel Canyon Boulevard in L.A. Tijdens zijn producercarrière werden er verschillende albums van iconische artiesten opgenomen, zoals Marilyn Manson, Slipknot, System of a Down, Mars Volta en Linkin Park. Maar de Peppers waren de eersten die het bij Rick thuis waagden.

“Rick bracht het idee op om in dat huis op te nemen”, zei Kiedis in 1991 aan het Duitse metaltijdschrift Metal Hammer. “We waren meteen te vinden voor dat idee. We hadden al zo veel in studio’s opgenomen en er was altijd een erg steriel hightech sfeertje. We dachten dat het geweldig zou zijn om naar daar te verhuizen, er te leven en op te nemen. Het was er veel warmer en we moesten ons niet isoleren.”

Toch was de stunt van de Peppers en Rubin vrij radicaal. Zo was het begin jaren 90 absoluut niet evident om een gigantische mengtafel te installeren in een groot, krakend, oud huis dat niet geluidsdicht was. “

Verschillende drum experts zeiden ons dat we daar nooit een goed geluid zouden kunnen krijgen”, zei Kiedis in 1991 aan RAW magazine (dat nu niet meer bestaat). “Maar ze hadden absoluut ongelijk.”

3. Eén bandlid had schrik van de ‘spookreputatie’ van het pand, terwijl de rest van de groep dat juist leuk vond

Anthony Kiedis, John Frusciante en bassist Flea verbleven gedurende twee maanden in de villa om ‘Blood Sugar Sex Magik’ in elkaar te flansen, maar drummer Chad Smith voelde er niets voor om ginder te verblijven.

“We hadden gehoord dat het huis bezeten was door een vrouw die daar vermoord was in de jaren 30”, schrijft Kiedis in zijn eigen boek Scar Tissue. “Chad koos er daarom voor om elke nacht met zijn motorfiets naar huis te rijden.”

Gitarist John Frusciante, toen amper 21 jaar, beweerde er spookachtige seksgeluiden te horen en daar kickte ie op. “Er zitten zeker geesten in dat huis”, vertelde hij aan Interview magazine. “Eén van de ruimtes had een erg spirituele, seksuele vibe. En ik heb daar op een nacht echt gehoord hoe een vrouw bevredigd werd. Ik had daar een hele tijd lang niet gemasturbeerd, omdat ik zo geconcentreerd was op de muziek. Maar die nacht kon ik niet slapen en ik kon de verleiding om te masturberen niet weerstaan.”

Bij deze uitspraak moet je wel in je achterhoofd houden dat Frusciante in deze periode ernstige problemen had met drugsmisbruik.

4. Flea was geïnspireerd door Kim Gordon om z’n baslijnen simpeler te maken

Flea, een iconisch voor zijn slap-techniek en één van de meest virtuoze bassisten ooit, koos voor een meer simplistische benadering op ‘Blood Sugar Sex Magik’. “Ik heb toen bewust alles druk en fancy vermeden”, zei hij in 1991 aan het tijdschrift Guitar Player. “Ik probeerde me klein genoeg te maken om in het lied te passen, in plaats van eruit te stappen en te zeggen ‘hey, ik ben Flea, de bitchin’ bassist. Ik heb op die plaat amper geslapped, behalve op Naked in the Rain.”

Flea gaf aan zijn inspiratie daarvoor gehaald te hebben bij een interview met Sonic Youth-bassiste Kim Gordon: “Ze zei dat ze van funk bas hield, maar de manier waarop blanken dat benaderde, haatte. Volgens haar waren zij macho’s. Toen ik dat las, wist ik dat ik verantwoordelijk was voor die tendens. Daarom probeerde ik zo simpel en mooi mogelijk te spelen. Ik hoop dat ze me niet haat, want ik vind haar geweldig.”

5. Alle solo’s van John Frusciante zijn eerste of tweede takes

‘Blood Sugar Sex Magik’ heeft zo’n iconische, warme sound, omdat solo’s en achtergrond-tunes helemaal live opgenomen zijn.

“Veen solo’s van John werden zelfs live met de backing track opgenomen”, zei Flea later aan het tijdschrift Guitar World. “We hebben achteraf zeer weinig bewerkingen gedaan. De filosofie van John was dat hij een solo maar maximaal twee keer zou spelen. Hij speelde het één keer en als hij het goed vond, bleef het daarbij. Als hij het niet goed vond, speelde hij een tweede keer iets compleet anders en dat was het dan.”

6. Give It Away is waarschijnlijk de enige song op de planeet die zowel geïnspireerd is op avant-garde-artieste Nina Hagen als op acteur River Phoenix

EPA

In Scar Tissue schrijft Anthony Kiedis dat Give It Away vooral geïnspireerd is op advies van de Duitse avant-garde-artieste Nina Hagen. “Het is altijd goed om dingen van je af te schudden”, had die tegen hem gezegd. “Dat zorgt voor goede energie. Als je een kast vol kleren hebt en je wil die allemaal houden, dan wordt je leven erg klein. Maar als je een iets uit je volle kast aan iemand anders geeft, zorg je ervoor dat de wereld een betere plek wordt.”

De track bevat ook een knipoog naar acteur River Phoenix, die Kiedis had leren kennen via zijn toenmalige vriendin, actrice Ione Skye. “River was veel in de buurt tijdens het schrijven en het opnemen van onze plaat”, schreef Kiedis. “Hij was een grote fan van onze band. En ik heb een hele strofe van Give It Away aan hem gewijd: ‘There’s a river, born to be a giver, keep you warm, won’t let you shiver/His heart is never going to wither, come on everybody, time to deliver.’”

7. Kiedis schreef de tekst voor Under the Bridge eigenlijk als een gedicht, niet als RHCP-song

In de lente van 1992 was Under the Bridge een gigantische hit en ’t is ondertussen een echte rockklassieker. Maar eigenlijk was het nooit de bedoeling dat de tekst het daglicht zou zien. Kiedis had de tekst geschreven tijdens de opnames van de songs voor ‘Blood Sugar Sex Magik’. Hij zat destijds al twee jaar niet meer aan de drugs en voelde zich steeds minder verwant met z’n bandmakkers, die nog steeds het varken uithingen.

“Ik dacht toen na over mijn leven en over hoe triestig dat op dat moment was”, zei Kiedis in 1992 aan het muziektijdschrift Rolling Stone. “Maar hoe slecht ik me ook voelde, alles was nog steeds 100 keer beter dan 2 jaar eerder, toen ik nog drugs gebruikte. Dat was gewoon geen vergelijking. Ik moest mezelf daar constant aan herinneren.”

Kiedis dacht er niet aan om ooit effectief iets te doen met de tekst, maar Rick Rubin trof de tekst toevallig aan in een kladschrift van Kiedis.

“Ik wou eigenlijk niet dat hij dat zag”, zei Kiedis aan BAM magazine. “Het was redelijk gevoelig. Ik dacht trouwens dat hij het zou haten. Maar toen hij die woorden las, eiste hij dat ik ze voor hem zou zingen. En hij was helemaal van zijn melk. Ik wou eigenlijk zelfs niet dat de band het nummer zou horen. Maar toen dat toch gebeurde, waren zij ook dolenthousiast. Daarom is de song op de plaat gekomen.”

8. Kiedis schreef de tekst van I Could Have Lied over zijn korte relatie met Sinéad O’Connor

Kiedis stond begin jaren 90 bekend als een rasechte vrouwenverslinder en de Ierse singer-songwriter Sinéad O’Connor was destijds één van zijn prooien.

“We reden wat rond, luisterden naar muziek en kusten veel”, schreef hij in Scar Tissue. “Maar ze accepteerde mij niet helemaal. Ik bedoel niet vaginaal. Het was de mooiste, niet-seksuele relatie die ik ooit gehad heb.”

Toen O’Connor het onverwachts via het antwoordapparaat afmaakte, was Kiedis diep gekwetst. Hij en Frusciante bleven de ganse nacht op om I Could Have Lied te schrijven. “Misschien heeft ze me net een dienst bewezen”, schreef Kiedis nog. “Wie heeft er uiteindelijk dat soort problemen nodig?”

9. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat ‘Blood Sugar Sex Magik’ een dubbelplaat zou worden

De verhalen lopen uiteen, maar de Peppers hebben 25 à 27 tracks opgenomen tijdens de opnamesessies van ‘Blood Sugar Sex Magik’. Amper 17 nummers daarvan werden effectief op de plaat uitgebracht. Ook Rubin zou het werk hebben willen uitbrengen als een dubbel-cd. De producer was van mening dat twee cd’s “een meer verteerbare format” was, maar bij Warner Bros. voelden ze er weinig voor om fans op kosten te jagen en bijgevolg minder exemplaren te verkopen. Later verschenen verschillende outtakes op B-sides, waaronder Sikamikanico, Soul to Squeeze, Fela’s Cock en Search and Destroy (Iggy and the Stooges cover).

10. De Peppers speelden Breaking the Girl maar één keer live op de ‘Blood Sugar Sex Magik’-tour

Breaking the Girl is een erg ‘speciaal’ nummer naar de standaarden van de Peppers. Zo heeft het een 6/8 maatsoort, wordt er 12-snarige gitaar op bespeeld en er staan speciale effecten op. Toch werd het een grote hit. Maar het was allesbehalve vanzelfsprekend om Breaking the Girl live te spelen. Tijdens hun ‘Blood Sugar Sex Magik’-tour speelden de Peppers de track enkel live op 16 oktober 1991 in de Amerikaanse stad Wisconsin.

“We probeerden Breaking the Girl te verwerken in onze setlist, maar dat lukte niet”, schrijft Kiedis in Scar Tissue. “Maar de rest van de show ging wel goed.” Sindsdien speelden de Peppers Breaking the Girl maar 16 keer live.

Meer
Lees meer...