Een deel van de klanten van bpost zullen hun pakje niet thuis bezorgd krijgen, maar moeten ophalen in een afhaalpunt. Die ingreep is nodig omdat de postdienst de enorme hoeveelheden pakjes niet meer allemaal kan verwerken. Vanaf morgen werkt bpost daarvoor ook samen met Decathlon voor extra afhaalpunten.
E-commerce zit al jaren in de lift, maar de coronacrisis heeft dat proces alleen nog maar versneld. Zeker nu de niet-essentiële winkels opnieuw gesloten zijn, bestellen steeds meer mensen pakjes online. In vergelijking met de eerste lockdown hebben ondertussen ook meer en meer kmo’s een webshop opgericht. Dat alles zorgt ervoor dat bpost moment een recordaantal pakjes te verwerken krijgt.
“Zowel de webshops als bpost stellen vast dat de verwachte aantallen pakjes sinds enkele weken meer dan ruimschoots wordt overschreden”, zegt bpost bij monde van woordvoerster Veerle Van Mierlo in een persmededeling. “Dat ondanks het feit dat voor de eindejaarsperiode de sorteer- en distributiecapaciteit al werd verhoogd.”
Decathlon
Daardoor ziet bpost zich genoodzaakt tijdelijk in te grijpen. Een deel van de pakjes zullen niet meer thuis, maar in een afhaalpunt afgeleverd worden. Volgens het bedrijf gaat het om “maximaal 5 procent”. Dagelijks zou dat volgens de VRT neerkomen op zo’n 25.000 pakjes.
Klanten van wie hun pakje niet meer thuis geleverd wordt, zullen daarvan via e-mail op de hoogte worden gebracht. Om het ongemak voor de consument zoveel mogelijk te beperken, sloot bpost tijdelijk een deal met de sportwinkelketen Decathlon. Een deel van hun winkels zullen fungeren als extra afhaalpunten, al zal terugsturen via hen niet kunnen. In totaal heeft bpost 2.300 afhaalpunten in ons land.
Hoe lang?
Hoe lang de nieuwe maatregel zal blijven duren, kan het bedrijf nog niet zeggen. “We bekijken het van dag tot dag.Wanneer de winkels weer opengaan, zal het sowieso niet meer nodig zijn. Nu gaan we de volumes in de gaten houden en kijken tot die weer op een behapbaar niveau vallen. Maar momenteel stretchen we ons nog elke dag: we nemen nog altijd maatregelen om onze capaciteit verder te verhogen. We blijven oplossingen zoeken om onze pakjes bij de consument te brengen”, besluit bpost.