Brug in Libië van zelfde architect als ingestorte brug in Genua was vorig jaar even gesloten door problemen

Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp met de ingestorte brug in Genua, die aan tientallen mensen het leven kostte, wordt in Libië en Venezuela argwanend opgevolgd. In beide landen staat namelijk een brug van hetzelfde type die ook ontworpen is door de Italiaanse architect Riccardo Morandi.

Italië is in de rouw na de ramp die zich dinsdag in Genua heeft voorgedaan. Daar stierven meer dan dertig mensen toen de Ponte Morandi rond de middag instortte. Er worden verschillende oorzaken aangewezen zoals een gebrek aan onderhoud, druk verkeer en hevige regenval, maar veel mensen verwijzen ook naar het ontwerp van de brug.

Architect Morandi

Dat ontwerp is van de hand van architect Riccardo Morandi naar wie de brug ook genoemd is. De Italiaan, geboren in 1902, specialiseerde zich na de Tweede Wereldoorlog in het gebruik van gewapend beton en meer bepaald voorgespannen beton. Deze techniek zou Morandi toepassen voor de constructie van het Polceveraviaduct in Genua dat zijn naam zou krijgen en open zou gaan in 1967.

Morandi zou uiteindelijk in zijn leven drie bruggen ontwerpen met dezelfde techniek. In 1962 ging in Venezuela de Generaal Rafael Urdanetabrug open en later, in 1971, in Libië de Brug over Wadi al Kuf.

Instorting in Venezuela

Hoewel Morandi in die tijd een gerenommeerde architect was, bleek zijn techniek om zogenaamde tuibruggen te bouwen al snel niet de beste te zijn. Al in 1964, twee jaar na de bouw, stortte een deel van zijn brug in Venezuela in met zeven doden als gevolg.

De hoofdoorzaak van die instorting was de botsing van een olietanker met een van de pilaren. Volgens de Italiaanse architect Antonio Brencich heeft de constructie van de brug er toen wel mee voor gezorgd dat de ramp zo groot was.

Vorig jaar gesloten

Ook de derde gelijkaardige brug van de hand van Morandi kende al de nodige problemen. In 1972 opende in Libië de Wadi el Kuf Bridge. De brug was tot 2004 wereldwijd de hoogste van zijn soort met een hoogte van 172 meter. De langste overspanning is maar liefst 282 meter lang.

Ook deze brug zorgde recent voor problemen. In oktober vorig jaar besloot de regionale overheid om de Wadi el Kuf Bridge tijdelijk te sluiten omdat inspecties mogelijke kwetsbaarheden hadden aangetoond. In Libië is na de instorting van de Morandibrug dan ook veel bezorgdheid over hun zogenaamde ’twin bridge’.

Meer
Lees meer...