Het hamburgermerk Bicky Burger ligt onder vuur na een reclamecampagne op sociale media waarop een vrouw geslagen wordt. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame kreeg al 300 klachten binnen. Ook Brussels minister van Gelijke Kansen Nawal Ben Hamou (PS) en haar Waalse ambtgenoot Christie Moreale (PS) dienen klacht in bij die instelling. Federaal minister van Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V) reageert in verschillende Vlaamse media dat de campagne “schandalig en onverantwoord” is.
Op de reclame is een man te zien die zijn vrouw slaat omdat zijn burger in het verkeerde doosje zit. “Fake Bicky, Fwa?”, zegt de tekstballon bij de prent. De reclame werd gemaakt door Goodlife Foods, het Nederlandse bedrijf achter Bicky Burger.
Nathalie Muylle (CD&V), federaal minister van Gelijke Kansen, noemt de reclamecampagne “schandalig en onverantwoord”: “Het leed van mensen wordt misbruikt voor commerciële doelen. Partnergeweld wordt hierdoor volledig gebanaliseerd, terwijl het nog steeds een zeer aanwezige problematiek is in België.”
Klachten van Waalse en Brusselse regering
Brussel minister van Gelijke Kansen Nawal Ben Hamou (PS) gaat nog een stap verder: “Ik heb beslist klacht in te dienen bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. Het merk zet duidelijk aan tot verwerpelijk gedrag dat de fysieke integriteit van vrouwen in gevaar brengt. Bicky Burger neemt de vrijheid een misselijkmakende en totaal onverantwoorde campagne te lanceren. Het toont aan dat we de strijd tegen geweld op vrouwen en tegen cyberseksisme moeten opvoeren.”
Waals minister Moreale dient een klacht in bij de Jury voor Ethische Praktijken én bij het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen.
300-tal klachten
De Jury voor Ethische Praktijken ontving al zo’n 300 klachten over de reclamecampagne. Volgens het instituut zijn er dat “enorm veel” vergeleken met andere reclamecampagnes: “Geweld in reclame is uit den boze. Dat staat in de code van de internationale Kamer van Koophandel.”
De reclamewaakhond zoekt momenteel uit wie precies de afzender is van de campagne. Als de reclamecontent in het buitenland ontwikkeld is, moeten de instellingen van het land in kwestie de klachten voor hun rekening nemen.