Vandaag zijn er in het Brusselse Parlement hoorzittingen over het fameuze taxiplan. Want minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) heeft dat eindelijk klaar, maar het sloopt enkele heilige huisjes en zet dus kwaad bloed bij de taxilobby die haar belangen wil beschermen. De sfeer van bedreiging en intimidatie is gigantisch: individuele taxichauffeurs willen enkel getuigen als dat achter gesloten deuren gebeurt. Ze zijn bang voor represailles van agressieve collega’s.
De taxisector in Brussel is niet voor lieverdjes. Al weken is het onrustig omdat er eindelijk een nieuw plan komt. Er waren al wilde blockages op de Brusselse ring. Nu duiken er berichten op over intimidatie en bedreigingen onder collega’s.
Alles draait rond het plan van Pascal Smet, dat de sector bijstuurt in de hoofdstad. Het plan moet Uber eindelijk legaal maken, maar het draait om meer: eindelijk wordt de taxisector opengegooid, komen er 500 taxi’s bij en stopt de zwarte handel in licenties. En dat pikken sommige chauffeurs dus niet.
De Brusselse taxi’s zijn aan de dure kant in de hoofdstad, zeker als je de prijzen vergelijkt met andere Europese steden of pakweg Gent. De reden: er is schaarste op de markt, er zijn eigenlijk weinig aanbieders.
En dat is doelbewust: de huidige taxichauffeurs willen dat zo houden en hun inkomsten afschermen. Veel meer dan “tegen de sociale afbraak van Uber” draait het om corporatisme, op kap van de consument. Want in het nieuwe plan van Smet zit dus ook een uitbreiding van het aantal taxi’s met 500 stuks, en ook dat maakt de huidige groep bestuurders woest. Dat plan zit al heel lang in de pijplijn, Smet beloofde al in 2015 een ‘globaal taxiplan’, het blijft echter aanslepen.
De licenties zijn een appeltje voor de dorst geworden
De echte frustratie zit in de details. Want Smet wil de licenties niet meer koppelen aan de voertuigen, maar aan de chauffeurs. En dat zou radicale gevolgen hebben. Want nu krijgen chauffeurs zo’n licentie en kunnen ze ermee beginnen spelen: ze zelf gebruiken, of doorverkopen in het zwart. Dat laatste gebeurt regelmatig en is een soort appeltje voor de dorst geworden voor zelfstandige chauffeurs. Want de prijzen voor zo’n licentie gaan tot 100.000 euro. Een stevige som dus, die opnieuw verklaart waarom de prijzen zo hoog zijn in Brussel: de schaarste maakt het lucratief om een taxi te hebben.
Als de licenties op naam van de chauffeurs komen, is in één klap heel die zwarte handel weggeveegd. En daar is het Smet om te doen. Maar de chauffeurs gaan met hand en tand hun lucratieve handel verdedigen.
Zo dwingen ze nu collega’s om de petitie tegen het plan te tekenen, zo schrijft De Standaard. Doen ze dat niet, dan krijgen ze bedreigingen. Zeker voor stagiairs, die pas beginnen aan de job, is de druk hoog. Zo zouden zij negatieve evaluaties krijgen, als ze zich niet openlijk tegen het plan keren, hoewel dat plan duidelijk nieuwkomers een betere kans geeft om snel een eigen taxi plus licentie te hebben. De intimidatie gaat zo ver, dat getuigenissen in het parlement dus achter gesloten deuren moeten gebeuren.