Burger King wordt ervan beschuldigd zijn klanten te willen misleiden met reclame van zijn Whopper die veel groter is dan de hamburger die je in hun restaurants krijgt. De keten probeerde die aanklacht te laten verwerpen, maar kreeg ongelijk. Daardoor moet Burger King zich binnenkort in de rechtbank verdedigen.
Een groep klanten spande recent een rechtszaak aan tegen Burger King. Zij beweren namelijk dat de Whopper-hamburgers op de reclame van de burgerketen er helemaal anders uitzien dat die die je geserveerd krijgt. Zo zou de burger er 35 procent groter uitzien terwijl het lijkt alsof je zelfs twee keer zoveel vlees krijgt. Ook de groenten en dergelijke lopen op de advertenties veel meer over dan in het echt.
Whopper
Burger King ontkende die aantijgingen en zei dat “redelijke consumenten niet verwachten dat de burger er precies zo uitziet als op de reclamefoto”. Bovendien beweert de hamburgerketen ook dat het in zijn reclames dezelfde broodjes gebruikt als in zijn restaurants. De Amerikaanse districtsrechter Roy Altman uit Miami, Florida verwierp eind vorige week hun poging om de rechtszaak af te wijzen. Hij zei dat het niet de taak van de rechtbank is om te beslissen wat redelijke mensen denken, maar aan een jury.
Door die uitspraak kunnen klanten van Burger King nu eenvoudig aanklagen voor contractbreuk en nalatige verkeerde voorstelling van zaken. Een andere aanklacht over valse advertenties werd wel afgewezen, omdat Burger King geen beloftes zou maken over grootte en gewicht van zijn Whopper.
Andere klachten
Burger King is niet de eerste fastfoodketen die zich moet verantwoorden voor zijn reclame. Eerder dit jaar is tegen concurrenten Wendy’s en McDonald’s een gelijkaardige klacht neergelegd. Ook Taco Bell is aangeklaagd voor zijn “te kleine porties”.