De fastfoodketen Burger King ligt onder vuur wegens een reclamespotje waarin blanken met reuzegrote chopsticks de nieuwe ‘Vietnamese’ burger eten. Burger King krijgt het verwijt te spotten met de Aziatische eetcultuur en heeft het filmpje onder druk verwijderd. Veel mensen benadrukken dat chilisaus veel meer gebruikt wordt in de Thaise keuken dan in de Vietnamese.
De stunt van de fastfoodketen wordt door heel wat mensen beschouwd als “cultureel ongevoelig”. Dat meldt de Britse krant The Guardian.
Het filmpje werd voor het eerst gepubliceerd op de Instagrampagina van Burger King Nieuw-Zeeland. Op het moment dat de post verwijderd was, had die al 2,7 miljoen views gestrikt.
(McDonald’s moet de naam ‘Big Mac’ vanaf nu delen met andere Europese bedrijven.)
Daarin was te zien hoe westerlingen klungelig de nieuwe ‘Vietnamese Sweet Chilli Tendercrisp Burger’ uitproberen met gigantische, rode chopsticks. Critici wijzen er ook op dat chilisaus veel meer gebruikt wordt in de Thaise keuken dan in de Vietnamese.
(KFC brengt kaars met vleessausgeur uit en wij halen onze neus op.)
Burger King krijgt ook het verwijt dat er geen mensen met Vietnamese roots te zien waren in het filmpje. “Neem je vrienden helemaal mee naar Ho Chi Minh City”, luidde het bijschrift van het filmpje.
(Burger King test vegetarische Whopper.)
“Niet onze waarden”
Aan The Guardian laat Burger King weten dat het “de Nieuw-Zeelandse afdeling vroeg om het filmpje onmiddellijk te verwijderen”. De fastfoodketen verontschuldigt zich zo: “Die reclame was ongevoelig en weerspiegelt niet onze waarden rond diversiteit en inclusie.”
(Burger King komt naar Hasselt.)
So this is the new Burger King ad for a “Vietnamese” burger ok coolcoolcoolcoolcool CHOPSTICKS R HILARIOUS right omg etc ?????? pic.twitter.com/zVD8CN04Wc
— 마리아. Maria. (@mariahmocarey) 4 april 2019
Dolce & Gabbana
Burger King is lang niet het eerste bedrijf dat het verwijt krijgt de Aziatische cultuur belachelijk te maken. Vorig jaar werd het modemerk Dolce & Gabbana nog beschuldigd van racisme en stereotypering omdat het een filmpje gepubliceerd had op het Chinese sociale mediaplatform Weibo waarin een Chinees model pizza, cannoli en spaghetti probeerde te eten met chopsticks. Dat zorgde in China voor zo veel ophef dat sommige Chinese websites en winkels producten van Dolce & Gabbana uit hun assortiment haalden.
(De eerste KFC van België komt in Brussel-Noord.)
Het controversieel reclamefilmpje:
What was Dolce and Gabbana thinking? It's not even funny. I don't know if it's racist or not but it's certainly stupid af. But what was I expecting from high fashion anyway… ?
— Sara? (@saraclourenco) 22 november 2018
Later they used the "we were hacked" card, apparently? ? pic.twitter.com/STWp8FWS08