Bus, metro, tram en trein: Duitsers zullen overal in het land onbeperkt kunnen reizen voor 49 euro per maand

Afgelopen zomer kwamen Duitsers (en toeristen) massaal af op het speciale ticket waarmee ze een maand lang door heel Duitsland konden reizen voor slechts 9 euro. Op basis van de positieve ontvangst staan de autoriteiten op het punt een soortgelijke regeling aan te bieden, maar deze keer met een permanent karakter.

Waarom is dit belangrijk?

Volgens een deze week gepubliceerd rapport is de Duitse vervoerssector de enige die zijn doelstellingen inzake broeikasgasemissies niet heeft gehaald en, erger nog, zijn koolstofvoetafdruk in een jaar tijd heeft zien toenemen. De autoriteiten moeten absoluut oplossingen vinden om de sector groener te maken. Dit omvat het toegankelijker maken van het openbaar vervoer.

In het nieuws: 49-europas krijgt groen licht.

  • Afgelopen donderdag stemden Duitse parlementsleden voor een wetsvoorstel om een maandpas van 49 euro in te voeren, die geldig is voor al het openbaar vervoer en in zo goed als elke regio van het land.
  • Hoewel de initiatiefnemers blij zijn met het resultaat, wijzen de tegenstanders erop dat het project volgens hen veel gebreken heeft.

De details: Alles behalve langeafstandstreinen en -bussen.

  • Met het Deutschlandticket kunnen Duitsers een maand lang voor 49 euro overal in het land gebruikmaken van bussen, trams, metro’s en regionale treinen.
  • De nieuwe pas zal vanaf volgende maand beschikbaar zijn voor gebruik in de maand mei.
  • De Duitse minister van Verkeer, Volker Wissing, noemt het besluit “de grootste hervorming van het openbaar vervoer in de Duitse geschiedenis”.
  • De autoriteiten hopen dat het initiatief 5 tot 8 miljoen extra Duitsers zal overtuigen van het gebruik van het openbaar vervoer, aldus Les Echos.
  • De overheid zal 3 miljard euro uitgeven om het project te financieren: de helft komt van de federale overheid en de andere helft van de deelstaten.
    • Het project zal minstens tot 2025 voortduren. Later zal worden besproken of het initiatief moet worden voortgezet zoals het nu is vormgegeven, of dat er enkele wijzigingen moeten worden aangebracht.

Niet iedereen is gelukkig

Tegenstand: Waarom sommigen tegen de pas zijn.

  • Van de belangrijkste oppositiepartijen hebben er twee tegen het Deutschlandticket gestemd: de christendemocraten en uiterst rechts.
  • Enerzijds vinden sommigen dat het project te veel zal kosten. Zij menen dat het beter zou zijn geweest een deel van het budget te besteden aan de uitbreiding en verbetering van de vervoersinfrastructuur van het land.
    • Het Duitse spoorwegnet is er bijzonder slecht aan toe. De legendarische vertragingen van de Duitse treinen helpen niet: critici menen dat lage prijzen niet meer Duitsers zullen overtuigen om van de trein gebruik te maken.
    • Verkeerswoordvoerder Thomas Bareiss van de christendemocraten stelde zelfs dat “in sommige regio’s de kwaliteit van het openbaar vervoer zelfs zou kunnen verslechteren”, meldt DW.
  • Aan de andere kant hekelen tegenstanders van het project een gebrek aan uniformiteit.
    • Hoewel elke Duitser 49 euro zal betalen voor een maandkaart, is het belangrijk om de regionale verschillen te kennen.
    • Afhankelijk van waar je bent, kun je met dit kaartje je fiets of je hond meenemen (of niet) of je abonnement tegen een kleine meerprijs uitlenen aan een familielid.
  • Volgens een analyse van het Economisch Instituut van Keulen, het IW, geciteerd door Les Echos, zullen de exploitatiekosten van het openbaar vervoer na de invoering van het Deutschland Ticket stijgen tot ongeveer 25 miljard per jaar. In het beste geval komt er echter slechts 11,7 miljard euro terug in de kas door de verkoop van dit kaartje.

(fjc)

Meer
Lees meer...